Recensie: Het Namenspel, Tulip games

Het namenspel zal ongetwijfeld voor een leuke avond zorgen. Centraal hierbij staat de grote speldoos, met daarin flink wat kaartjes met namen van zangers, sporters, acteurs, sprookjesfiguren en meer. Het Namenspel bestaat uit drie spelrondes, waarbij de spelers – verdeeld in teams – moeten proberen zo veel mogelijk namen te raden. Daarbij probeert één speler de namen uit te beelden, waarbij de andere spelers in zijn team de namen moeten proberen te raden. Voor kinderen zijn er makkelijke namen opgenomen (de rode kaartjes), zodat ook zij kunnen meedoen.

De rondes gaan als volgt:  in de eerste ronde ga je namen omschrijven. Zo veel mogelijk, in één minuut. Dat lijkt heel eenvoudig, maar door de tijdsdruk en de beperking waarbij je geen Hoofdletterwoorden mag gebruiken (namen in de breedste zin van het woord) maakt het nog knap lastig. Daarnaast mag je geen beroepen noemen, en ook geen ‘eh’ zeggen. Doe je dat toch, dan moet je een nieuw kaartje pakken. Heeft je teamgenoot een juist antwoord geraden, dan mag deze het kaartje in ontvangst nemen. Na de minuut stopt te tijd en mag het volgende team. Nadat alle teams zijn geweest begin je weer opnieuw. Nu mogen je teamgenoot gaan omschrijven! Dat maakt het wel zo eerlijk. De score van die twee rondes schrijf je op in de scoreblok.

Dan ga je door naar de tweede ronde. De doos kan nu aan de kant: je gaat verder spelen met de kaarten die je eerder had geraden. Nu mag je echter niets omschrijven, maar moet je gaan uitbeelden. Best lastig, maar je hebt alle namen al een keertje voorbij horen komen. Ook deze ronde gaat weer in één minuut, het blijft een lekker kort spel. Heb je een naam goed geraden, dan mag het volgende team gaan uitbeelden en raden. Je gaat hier mee door tot alle kaartjes zijn geweest. Tel vervolgens de kaartjes die je hebt verdient en schrijf ze op in de scoreblok.

De laatste ronde is misschien wel de moeilijkste: omschrijf de persoon op je kaartje met maar één enkel woord. Dat is pas lastig, en vraagt nog meer van je creativiteit. Je hebt alle namen al twee keer voorbij horen komen, en dat scheelt al veel in de herkenningsfactor van de personages. Ook dit doe je telkens maar gedurende één minuut en blijf je rouleren tot alle kaartjes op zijn. Schrijf ook deze punten op, en tel alle getallen bij elkaar op. Wie heeft de meeste punten? Dat is de winnaar!

Het Namenspel is een ontzettend leuk spel om te spelen, en kan prima in grote groepen gespeeld worden. De lengte van het spel wordt grotendeels bepaald door het aantal kaarten dat je in de eerste ronde bij elkaar speelt. Het is leuk om hier minstens twee rondes mee te spelen, zodat je een redelijke buffer hebt, maar houd er rekening mee dat de tweede ronde een stuk minder snel gaat dan de eerste ronde. Dan kan het wat langdradig worden, hoewel het uitbeelden natuurlijk hilarisch is en blijft.

De uitvoering van het spel is eenvoudig maar volstaat. De kaartjes met de namen erop had wat degelijker gekund, die zijn nu op geplastificeerd papier geprint – kartonnen kaartjes zouden wat duurzamer zijn geweest. Er zitten ook blanco kaartjes in het spel, zodat je zelf namen kunt opschrijven die je kunt raden. Het is ook verstandig eerst even te kijken welke namen er in het spel zitten als je het met je eigen gezin speelt, zodat je niet te moeilijke namen krijgt – in elke categorie zitten er wel een paar. Hoewel je altijd kunt passen natuurlijk!

Het Namenspel, Tulip games
Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 4-16. Speltijd: ongeveer 30 minuten