Recensie: Het megagrote uitklapboek: Natuurlijke geschiedenis, Christopher Lloyd

uitklapboek

Een tijdje terug recenseerden we al het boek Het grote wie wat waar wandboek van oerknal tot nu, ook geschreven door Christopher Lloyd. Er is nog een heel ander uitklapboek van zijn hand, met een iets andere insteek: eentje die je meeneemt op een bijzondere reis naar de geschiedenis van al het leven op aarde. Van het begin der tijden tot aan de dag van vandaag.

Ook in dit boek bestaat het uit twee harde kaften, met daartussen een grote uitklappagina. Met een aantal poster-tapes kun je hem zo aan de muur ophangen, waardoor je een poster krijgt van 2,5 meter lang! Op die poster lees je alles over de natuurlijke ontwikkeling, vanaf het begin van de aarde tot de dag van vandaag. Na het jaar 0 gaat die tijdlijn met stapjes van honderd jaar, omdat daarin best veel aandacht is voor de ontwikkeling van de mens. Daarvoor maakt het stappen van 1000 jaar. De poster is gevuld met informatie over de dieren, die geschreven staat bij de meer dan 1000 natuurgetrouwe afbeeldingen. Stap in de tijdmachine en laat je verrassen! Sommige dieren blijken namelijk helemaal niet zo oud te zijn, anderen blijken al duizenden jaren te bestaan!

Op de achterkant van de poster staat algemene informatie. Hoe wordt uitgezocht hoe dieren in elkaar staken, de looplijn van de geschiedenis is, bepaald welke dieren tot welke familie behoren, en meer? Je vind een mooie samenvatting van onder andere de evolutieleer, erfelijkheid, natuurlijke selectie, geologie, en natuurlijk verschillende manieren om planten en dieren in te delen. Daarbij worden belangrijke namen en boeken vermeld. Waarbij ook sommige boeken een flinke houdbaarheid blijken te hebben. Een bijzonder leuk en leerzaam boek. Het enige nadeel: als je ‘m eenmaal hebt hangen – hoe krijg je ‘m weer van de muur om de achtergrondinformatie nog eens door te lezen?

Het megagrote uitklapboek: natuurlijke geschiedenis van het leven op aarde van het begin tot nu, Christopher Lloyd
Tirion natuur, augustus 2012, 1 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789052108742