Recensie: Het magische wereldfeestenboek, Li Lefébure en Esther Walraven

magische wereldfeestenboek 9789044822465Olivier en zijn vriend Zeger zijn echte tegenpolen. Olivier is een rustieg jongen die graag boeken leest, terwijl Zeger liever geen letter voor ogen krijgt en het liefst onbesuisd in ieder avontuur stort dat hem op het pad komt. De twee zijn toch regelmatig in de bibliotheek te vinden, waar binnenkort een heel bijzondere tentoonstelling wordt gehouden met allerlei oude en bijzondere boeken. Daartussen ligt ook het magische wereldfeestenboek, met een schitterende gouden kaft. Dat boek heeft meteen een ontzettende aantrekkingskracht op beide jongens, en ze besluiten eens een nader kijkje te nemen. De tentoonstelling is nog in aanbouw, en de vitrine van het boek staat open… dat boek is dus zo gepakt, maar waar de kinderen geen rekening mee hebben gehouden, is dat het magische wereldfeestenboek écht is! Het boek heeft de kracht om je mee te voeren naar ieder plekje op de wereld, om daar de typische feesten mee te vieren. Jammer genoeg raken Olivier en Zeger uit elkaar, en Olivier probeert uit alle macht Zeger weer te vinden bij al die feesten. Of is het juist andersom? Och, maakt eigenlijk ook niet uit, want na een paar spannende momenten begint Olivier wel te ontspannen en begint hij zelfs met volle teugen te genieten van alle internationale feesten. Het magische wereldfeestenboek brengt je bij het Britse Kerstmis, Halloween, Keti Koti, Divali, Suikerfeest, Drakenbootfestival, en het Midzomernachtfeest. Tussen al die feesten door beleeft Olivier (samen met zijn vriend Zeger) natuurlijk spannende momenten in de bibliotheek. Want ze mogen hen niet betrappen met het boek – dat is natuurlijk een zeldzaam en duur boek! Het Magische Wereldfeestenboek is een origineel en informatief boek dat je mee neemt over de gehele wereld. Het laat de feesten op een bijzondere manier zien, namelijk zoals het gevierd wordt. Daarbij vertellen de verschillende mensen wel kort waarom het gevierd wordt, of wat de bedoeling is van het feest, maar het wordt eigenlijk nooit een saaie opsomming. Erg knap, want ik kan me goed voorstellen dat tijdens het schrijven lastig is om die essentie eruit te filteren, en niet te veel willen vertellen. Het magische wereldfeestenboek, Li Lefébure en Esther Walraven Clavis Books, augustus 2014, 128 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789044822465