Recensie: Het lied van de nacht, Camilla Morgan-Davis

Dankzij Stephanie Meyer is de hele wereld van vampiers en weerwolven opnieuw in de kijker gespeeld. Flink wat boeken zijn verschenen die de ondode vampiers ophemelen, maar vrij weinig boeken verschijnen over weerwolven. Zijn die zo veel enger? Camilla Morgan-Davis vind duidelijk van niet, want Het lied van de nacht gaat juist over de wereld van weerwolven. Een wereld die volgens Camilla naast de onze bestaat.

Het Lied van de Nacht is de stem van de Maan die tussen de bomen glijdt, de bloem Orchimola streelt, zuchtend tussen de creaturen van de bossen drijft en het hart van iedere weerwolf bereikt. Die fluisterende stem schreeuwt echter in het hart van Maila, een achttienjarige meid voor wie de Maan een speciale gave heeft weggelegd. Maila heeft geen familie en leeft in het plaatsje Amadriade, in het huis van Victor en Lisaika. Dat zijn haar adoptieouders die zich ontfermen over een jonge gemeenschap van gedaanteverwisselaars. Weerwolven, zogezegd.

Door de wil van De Maan zal Maila gedreven worden om de Rode Klauwen te verslaan, gewetenloze weerwolven die onsterfelijk kunnen worden als ze het vlees van de Uitverkorene eten. Om te overleven en om zowel de mensen als de gedaanteverwisselaars te redden, moet Maila Seimo, de meest meedogenloze van de Rode Klauwen, onthoofden en zijn hoofd naar de Witte Non brengen, in het Rijk van Ayta. Alleen op die manier kan ze de moordende weerwolven gevangen zetten en de wereld bevrijden van hun vernietigend geweld. Tijdens haar queeste wordt ze begeleid door Ren, een Othar, jager-wolf opgeleid als krijger om haar te beschermen. Hoewel ze heel erg tot elkaar zijn aangetrokken, kunnen ze niet van elkaar houden op een lichamelijke manier: als hun lichamen te dicht bij elkaar komen zouden ze elkaar verzwakken en zich blootstellen aan de woede van Seimo.

Het lied van de nacht wisselt tijdens de vertelling nog al eens van vertelpunt. De leukste momenten zijn die momenten waarop Maila omschrijft wat ze voelt en hoe ze zich gedraagt, maar ook vaak neemt Camilla een standpunt in dat verder van het verhaal af ligt, waarin ze eerder omschrijft wat er gebeurt dan dat ze vertelt wat er is: het is een meer afstandelijke manier van vertellen. Daarbij is vooral de introductie wat langdradig, en is het ook ronduit irritant dat Maila blijkbaar al die jaren nooit heeft zitten opletten tijdens haar lessen. Ze lijkt helemaal niets te weten! Ook haar omgeving verliest dan ook het geduld: niet echt een leuk en spannend deel, maar eerder eentje van onbegrip, frustratie en irritatie.Een makkelijke en logische stap is het wel: voor jou als lezer is het een makkelijke manier om bekend te raken met de Weerwolvenwereld. Later in het boek begint het verhaal aardig op gang te komen en boeit het wat meer. Voor de fans van weerwolven is het echter smullen van de eerste pagina tot de laatste, aangezien Camilla wel een goed doordachte wereld in elkaar heeft bedacht.

Het lied van de nacht, Camilla Morgan-Davis
Fantoom uitgevers, augustus 2012, 250 pagina’s, hardcover.
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789078345671