Recensie: Het LEGO Speelboek: 500 ideeën die je stenen tot leven brengen

LEGO Speelboek

Er was eens, Een kleine wereld, Doe eens wild! , Enge spoken en andere griezels en Was je maar hier. Vijf inspirerende en algemene titels voor hoofdstukken van het LEGO speelboek. In ieder hoofdstuk vind je een aantal supergave suggesties en ideeën waarmee je jouw LEGO-verzameling een nieuw leven kunt inblazen. Het LEGO Speelboek is een geweldig boek vol inspiratie. Je kunt het letterlijk volgen, maar gebruik het vooral als basis om je eigen creaties te bouwen. Op mooie kleurenfoto’s zie je de bouwwwerken, voorzien van tips en opmerkingen. Daar lees je hoe ze bepaalde onderdelen hebben gemaakt, of uit welke bouwdoos (inclusief nummer) de onderdelen komen.

Maar het gaat in dit geval niet om het nabouwen van de bouwsels die de schrijvers van dit boek hebben bedacht. het gaat vooral om het creatief omgaan met je verzameling bouwstenen. Daarbij heb je veel houvast en krijg je veel tips uit de inleiding van het boek. Daarin vind je belangrijke vragen die je jezelf moet stellen als je iets ontwerpt: moet je denken aan veel details, of juist weinig, moeten bepaalde onderdelen bewegen, hoe kom je aan inspiratie? Met veel vragen en antwoorden kom je tot een specifieke suggestie op jouw situatie. Ook vind je een stukje informatie over de benamingen van bouwstenen. Dezelfde taal spreken is natuurlijk altijd prettig!

Bij de bouwwwerken vind je ook heel wat tips en suggesties. In het boek komen een paar vaste onderdelen voor. Bouwpraatjes zijn het komische sausje waarin het boek is gegoten. bepaalde figuurtjes, die bij het hoofdstuk horen, nemen je bij de hand en vertellen waarom sommige bouwsels zo cool of handig zijn. ook geven ze je advies en handige LEGO bouwtips. Coole Steen hadden we net al genoemd: een bepaalde steen die erg handig is wordt even in het zonnetje gezet en apart vermeld. Snel gemaakt geeft je even een zetje. Een snelle creatie, voor als je weinig tijd hebt. Niet te ingewikkeld, en toch leuk en cool! Dat onderdeel speelt ook een rol in Handvol stenen. Daarin bewijzen ervaren LEGO-bouwers dat je met een handvol stenen ook geweldige figuren kunt maken. Tenslotte zijn er Uitdagingen, waarin je (samen met je vrienden) voor behoorlijk pittige uitdagingen wordt gesteld. Kun jij de opdrachten uitvoeren?

Of je nu geïnspireerd wordt door reuzen en draken, historische gebouwen, insecten of roofdieren: in dit boek heb je meer dan 500 nieuwe suggesties om mee aan de slag te gaan. En je krijgt genoeg kennis en tips om zelf nieuwe modellen te bedenken. De mogelijkheden zijn eindeloos!

LEGO Speelboek, Dabuek Kiojiwitz
Moon uitgevers, november 2013, 200 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789048817979