Recensie: Het land van de kleintjes, Marion Billet

het land van de kleintjes

Welkom in het land van de kleintjes! De populaire Franse illustratrice Marion Billet heeft een kleurrijk en sprookjesachtig land gecreëerd, waarin de kleintjes hun dagelijkse gangetje gaan en het prima redden met elkaar – zonder storende of behulpzame ‘groten’ om hun te vertellen hoe het wel of niet moet. Dat het ontbreken van de ‘groten’ geen probleem blijkt te zijn lees je op iedere pagina. De kleintjes zijn namelijk ontzettend aardig en behulpzaam. Zo wordt alles wat ze doen een feestje, en hebben ze ook nog eens heel veel tijd voor leuke dingen!

Het bijzondere van het prentenboek Het land van de kleintjes is wel de veelzijdigheid ervan. Je kunt het namelijk gebruiken als een zoekboek, want onderin de pagina’s staan telkens voorwerpen die je kunt zoeken. Je kunt het daardoor ook gebruiken als een woordenboek, maar je kunt dit boek gewoon (voor)lezen, omdat er telkens een kort verhaaltje op de pagina’s staat. En zo ga je met de kleintjes het boek door, met telkens een ander thema (‘op de boerderij’, ‘in de winkel’, ‘in huis’, ‘in het verkeer’, etc.). Door de vrolijke plaatjes, zonder harde omlijningen, worden peuters uitgenodigd om bepaalde dingen te zoeken en te benoemen. Elk kleintje heeft een eigen karakter en kinderen zullen al snel hun lievelingskleintje door het hele boek willen volgen. Volop mogelijkheden dus in het land van de kleintjes!

Het land van de kleintjes, Marion Billet
Gottmer, maart 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 2 jaar. ISBN: 9789025753061