Recensie: Het kinderbrein, Sandra Aamodt en Sam Wang

kinderbrein

Een briljant boek, dat een bijzonder leuke aanvulling is op ieder opvoedkundig boek dat je maar in de kast hebt staan. Waarom? Sandra en Sam, beiden vooraanstaand wetenschappers, beschrijven stap voor stap alle ontwikkelingen van je kind. Niet zozeer de lichamelijke, maar juist de geestelijke. En die geestelijke brengt vaak een nieuwe fysieke vaardigheid met zich mee, maar dat is een tweede.

Het leuke is meer dat ze daarbij een flink aantal fabels ontkrachten die al jaren als zoete koek worden geslikt. Door de uitleg in wetenschappelijke taal heb je direct een goed onderbouwd verhaal waarom je juist wel of niet iets zou doen. Het boek leest ook ontzettend fijn, het is vlot geschreven, in normale bewoording. Er zijn een paar puntjes van kritiek. De praktische, vlot geschreven tekst wordt aangevuld met wetenschappelijke informatie. Deze staan gewoon door de tekst heen: wel als apart tekstblok, maar dan zonder een kader eromheen. Je hebt dus een klein hoofdstukje in een hoofdstuk, waarna het eigenlijke hoofdstuk weer verder gaat. Wil je vlot doorlezen, dan is het dus soms even zoeken waar het verhaal weer verder gaat.

Ook is de tekst in deze ‘kaders’ behoorlijk wetenschappelijk van aard. Door de voorbeelden is er voor de leek wel touw aan te knopen, maar wellicht had het iets toegankelijker geschreven kunnen zijn? Ook worden er tussen de hoofdstukken onderling nogal wat verwezen. Dat zou kunnen vanuit hoofdstuk 18 met een terugverwijzing naar iets dat je hebt gelezen in hoofdstuk 3, maar andersom is het wel gemeen: je wilt verder lezen, maar wat doe je? Spring je snel haar hoofdstuk 18 om de tekst te lezen, of blijf je stug doorlezen, in de hoop dat je niets mist?

Die minpunten zijn echter absoluut geen reden om dit boek links te laten liggen. Je zult het zeker een paar keer doorlezen, en er zeer zeker nuttige informatie uithalen, waarmee je jouw kind een leuker, vrolijker, creatiever en beter bestaan kunt geven. Naast Oei, ik groei! zou ik dit boek dan ook zeker aanraden voor iedere ouder!

Het kinderbrein, Sandra Aamodt en Sam Wang
Kosmos uitgevers, maart 2012, 320 pagina’s, paperback.
Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789021550770