Recensie: Het grote zintuigenboek van Karel, Liesbet Slegers

De prentenboeken van Liesbet Slegers pik je d’r zo uit in de boekhandel. Mooie, felle tekeningen met een dikke lijn, ingekleurd met felle kleuren die wat ruimtelijker zijn gemaakt met een paar slimme accenten. Wijzelf zijn begonnen met de boeken van Kaatje, maar er zijn natuurlijk veel meer kinderen die hun avonturen mogen beleven via Liesbets pen en toetsenbord. In Het grote zintuigenboek van Karel ga je mee met Karel op ontdekkingsreis via de zintuigen.

grote zintuigenboek van karel

Via een aantal grote zoekplaten ga je samen met Karel zien, voelen, proeven, horen en ruiken. In het begin vertelt karel welke zintuigen hij gebruikt, en waar die zitten. Heb jij ook ogen, oren, een tong? Dan vertelt Karel over zijn ervaringen. Wat vind hij zoet, zout, zacht, hard? In sfeerprenten, over twee pagina’s verspreid, wordt je kind uitgedaagd zelf op zoek te gaan en uit zijn of haar herinneringen te putten. En al dat stilzitten, dat is natuurlijk helemaal niet leuk. Tijd voor een stukje praktijk! Kan jouw kind alle dieren nadoen, welke dingen vind jij lekker, wat raak jij graag aan?

Het is een leuk boek, dat netjes in afgebakende delen alle zintuigen afgaat. Zo kun je het boek makkelijk kort even pakken om een paar minuten met je kind te praten over diens ervaringen en mening, en natuurlijk de woordenschat uit te breiden zodat hij zich beter kan verwoorden. Het boek daagt kinderen goed uit, en er is ontzettend veel te zien en te beleven. Een erg leuk en leerzaam boek, dat je zeker eens moet lezen!

Het grote zintuigenboek van Karel, Liesbet Slegers
Clavis Books, juni 2012, 56 pagina’s, hardcover.
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 2 jaar. ISBN: 9789044816785