Recensie: Het grote vraag- en antwoordboek, Isabelle Fougere

9789054618744 het grote vraag- en antwoordboekIn het Grote Vraag- en Antwoordboek worden meer dan 180 vragen gesteld die kinderen vanaf een jaar of 4 kunnen stellen. Waarom is de leeuw de “koning van de dieren”, en waarom zijn er seizoenen? Waarom weeft de spin zijn weg, en waarom hebben piraten een houten been en een ooglapje. Alle vragen zijn opgedeeld in een aantal thema’s: geschiedenis, de natuur, ons lichaam, de dieren, het dagelijks leven en het heelal. De nadruk ligt hierbij op ‘vanaf’ 4 jaar, want veel van de vragen zijn eerder geschikt voor oudere kinderen, zodra ze zich een groter beeld van de wereld gaan vormen: een jaar of 8, 9. Het boek kan dus heel wat jaren mee. De onderwerpen lopen ontzettend uiteen, en spreken natuurlijk lang niet alle kinderen aan. Als ouder is het echter wel een mooie houvast. Ter illustratie van de teksten staan er grappige tekeningetjes bij de antwoorden. Die antwoorden zijn nooit langer dan een halve pagina. De antwoorden zijn dan ook heel erg kort en bondig. Dat gaan ten koste van de leesbaarheid ervan: er worden onnodig moeilijke woorden gebruikt, waardoor kinderen snel zullen afhaken. Ook is niet alle informatie correct, zoals de informatie over de piraat met het houten been en het ooglapje: het houten been is weliswaar hoognodig, omdat ziekte en wonden lelijke gevolgen konden hebben. Het oogjapje heeft echter niets met kwetsuur te maken: dat was gewoon handig tijdens een aanval: piraten hadden zo een oog, dat al gewend was aan het duister. Na het enteren van een vijandig schip konden ze zo snel het ooglapje wisselen of afdoen, waardoor ze met dat afgedekte oog in het duister van het schip konden kijken! Maar dat terzijde. De uitgave is dik, en voorzien van een ringband. Daardoor kun je er makkelijk doorheen bladeren en hem open neerleggen, of omklappen en in één hand houden. De kaft heeft een elastieken band, en een grote flap. Daardoor kun je het boek helemaal dichtvouwen en met de elastiek dichtklemmen. Achter ieder hoofdstukje vind je een paar vragen, die terugverwijzen naar de gelezen informatie. Achter in het boek vind je een aantal stickervellen, die je kunt gebruiken om het boek zelf verder te versieren, of natuurlijk op andere plekken. Het grote vraag- en antwoordboek, Isabelle Fougere Bakermat, juli 2013, 107 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789054618744