Recensie: Het grote toverboek, Jim Pipe

Sla de bladzijden van dit boek een na een open en ga op in de wondere wereld van tovenaars, magische spreuken en pruttelende ketels. Volg de wijze woorden van een oued meester-tovenaar op en ontdek hoe je met een bezemsteel vliegt, hoe een vreemd schrift op je scherm verschijnt en hoe je je gezicht in dat van een ezel verandert. Het gebeurt allemaal vlak voor je! Dit boek wordt geleverd met een cd-rom, die je op je computer kunt installeren. Gebruik je nu één van de magische kaarten voor je webcam, dan reageert het programma hier op en krijg je een interactieve animatie te zien. Deze animaties zijn prima uitgevoerd, en vormen een leuke meerwaarde tot het boek. Dat boek zelf is overigens ook erg leuk om te lezen. Het boek zelf is overigens ook erg leuk om te lezen: het rept over het schrijven van spreuken, hoe een werkplaats van een tovenaar er uitziet, waar je mee kunt toveren, en nog veel, veel meer, alles dat te maken heeft met toverkunst zoals je het nog nooit hebt gezien: achter de schermen van de tovenaars! Bovendien wordt de informatie op dusdanige manier verteld, dat het zelfs voor de meest sceptische lezer nog geloofwaardig zal overkomen. Zo staat er op iedere pagina een mooie sepia tekening, dat oogt alsof het op perkament is geschreven. Daarnaast staan er mooie illustraties bij, die geloofwaardig overkomen: het lijken soms wel foto’s! Het is dan ook zeker een magisch boek te noemen, dat naar mijn mening wellicht iets te veel leunt op de cd-rom. Het is een leuke gimmick, maar vraagt stiekem best veel van een computer om soepel te werken. Daarbij heeft een pop-up boek in mijn belevingswereld nog altijd meer van doen met de edele papierkunst, maar in de digitale wereld krijgt ook dit medium een nieuwe impuls! Het grote Toverboek, Jim Pipe Baeckens Books, februari 2012, 48 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789054617815