Recensie: Het grote slaapfeest, David Melling

9789000314492 het grote slaapfeest david melling

Na de geweldige boeken Ik wil een knuffel en Maak je niet dik! konden wij niet wáchten op een nieuw boek van Dorus, geschreven door David Melling. En daar is hij dan! Het Grote Slaapfeest. Een nieuwe avontuur van onze allerliefste knuffelbeer, die dit keer lekker gaat logeren bij zijn vriendin Konijn.

En dat is al best spannend, want wat neem je allemaal mee naar zo’n logeerpartijtje? Dorus weet het niet, en stopt van alles en nog wat in zijn koffer. De weg naar konijn gaat natuurlijk niet zonder horten en stoten, en als hij onderweg nog wat onverwachte vrienden oppikt wordt het misschien toch wat krap in het hol van Konijn. Is dat probleem nog wel op te lossen? Jazeker: eerst proberen ze met z’n allen in het hol te passen. Ze duwen, trekken en komen vast te zitten. Het is zo vol in het hol dat ze er met z’n allen uit barsten. Dan zien ze meteen de oplossing: samen slapen ze fijn buiten onder de sterrenhemel.

De verhalen van Dorus blijven onweerstaanbaar. De verhalen zelf hebben zijn lekker kort, en met grote, speelse letters geschreven. Accentwoorden zijn een slag groter en zorgen voor een mooie bladvulling. Soms worden woorden door de tekeningen heengeschreven, om ze wat extra kracht bij te zetten. Dat komt natuurlijk deels door de grote aaibaarheidsfactor van de vrolijk getekende beer en zijn vriendjes, maar ook door de schattige manier van denken en de altijd behulpzame houding van Dorus en zijn vrienden. Samen kunnen ze ieder probleem oplossen. Zoals in de vorige verhalen zijn ook in deze prenten heel erg veel grapjes en kleine details verstopt die het verhaal nog leuker en grappiger maken. Kijk dus vooral verder dan je neus lang is, en ga op onderzoek in de wereld van de beer Dorus!

Het grote slaapfeest, David Melling
Van Goor, april 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,99 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789000314492