Een hekel aan opruimen? Het grote niet-opruimboek is een geweldige bron aan smoesjes!

het-grote-niet-opruimbok Opruimen. De een doet het zonder morren, de ander heeft er een hekel aan. En dat lijkt gewoon een stukje karakter te zijn, zo blijkt. Mijn twee kinderen zijn daar totaal verschillend in: waar Ti, een redelijk opgeruimd karakter heeft, is de jonge Bram juist iemand die het helemaal niet erg vind om op een klein hoekje van zijn overvolle bureau te werken. Verschil moet er zijn. Toch hameren wij er telkens op dat opruimen belangrijk is. Anders wordt ons huis simpelweg overvol met alle knutsels, vouwsels, papiertjes en wat al nog meer. Dat kán toch niet? Ondanks alle aanzetten tot opruimen probeert hij telkens weer nieuwe excuses te bedenken om niet te hoeven opruimen. Geen tijd, afgesproken met vriendjes, niet genoeg doosjes of bakjes, dat soort dingen. Het Grote Niet-Opruimboek is hem dan op het lijf geschreven.

Ouders geordend

Het grappigste van dit boek is dat niet de kamer en het huis worden gesorteerd, maar juist de verschillende soorten ouders! De Opruimkraaier, de Sloddervos, de Ordehandhaver en de Opruimfanaat (de ergste soort) – dat zijn de vier soorten ouders waar je mee te maken kunt krijgen volgens dit boek. En iedere soort ouder heeft een eigen omschrijving én een plaatje gekregen. Door het boek heen lees je verschillende tips en technieken om onder het opruimen uit te komen, en met dit plaatjessysteem zie je meteen welke tips je op welke ouders kunt toepassen.

In woord en beeld

Het grote niet-opruimboek vertelt je alle technieken in woord en beeld. Grote, kleurrijke platen laten je zien hoe je de tips en trucs tot in de puntjes uitwerkt, zodat ze een optimaal effect hebben op je ouders. Want wees voorbereid: het kost genoeg tijd, de perfecte niet-opruimtechniek! Voorbereiding, planning, overtuiging… alles moet perfect samenkomen om je ouders er in te laten tuimen. Dan moet je toch wel heel erg zeker van je zaak zijn, om structureel niet op te ruimen! Achter in het boek vind je dan ook het wijze advies van de schrijver: misschien kost het minder moeite om af en toe je spullen op te ruimen, zodat niemand er aanstoot aan neemt…

Het grote niet-opruimboek, Dirk Nielandt
Illustrator: Marjolein Pottie uitgeverij De Eenhoorn, 32 pagina’s, hardcover. Prijs: 17,50 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789462910690