Recensie: Het grote familiewinterboek van Ollie Hartmoed, Gerard Janssen

Voor nóg meer gezelligheid tijdens lange donkere winterdagen maakte Uitgeverij Snor ‘Het Grote Familiewinterboek van Ollie Hartmoed’. Dit boek staat vol spellen, wetenswaardigheden en leuke dingen om samen met je familie te doen als het buiten koud is. Gebaseerd op de VPRO/VRT-televisieserie ‘Het Gordijnpaleis van Ollie Hartmoed’, die in december op tv komt.

Het winterboek, dat volledig is vormgegeven in een typerende jaren-70 stijl, staat boordevol gekke spellen en activiteiten om alleen of samen met je familie te doen. Zo is er bijvoorbeeld Ganzenborden waarbij je moet slissen als je praat, je linkerhand een kus moet geven of vieze woorden moet zeggen. Het spel ‘Wie is het’ met karakters uit de tv-serie en recepten om zelf koekjesdeeg of drop te maken. Ook zit er een pop-up knutselpagina in het boek om zelf een straat te bouwen. Het nadeel van enkele van deze activiteiten is dat je echt de schaar in het boek moet gaan zetten: het wordt zo een allegaartje van verknipte en hele pagina’s. Zeker in combinatie met de elementen die het bewaren meer dan waard zijn is dat een wonderlijke keuze.

In het boek staat namelijk naast alle activiteiten ook een rubriek ‘Familiegeheimen’ waarin vragen staan die je je oma/tante/vader kunt stellen om hen familiegeheimen als ‘Ben je weleens ingesneeuwd’ en ‘Wat gebeurde er op 3 januari in 1963?’ te ontfutselen. In de familieportrettengalerij plak je pasfotootjes van je familie en vrienden. Zo wordt het ook nog ’s een boek dat je voor later kunt bewaren. Het was leuker en vooral ook handiger geweest als dit in een aparte sectie gedaan kon worden, waarbij het bewaar- en het knutseldeel van elkaar gescheiden waren.

Het Gordijnpaleis van Ollie Hartmoed
Het boek is gebaseerd op de nieuwe, hartverwarmende tv-serie ‘Het Gordijnpaleis’ van Ollie Hartmoed, die vanaf 10 december bij de VPRO en VRT wordt uitgezonden. Deze serie gaat over Ollie Hartmoed, een jongetje met een buitengewone familie, dat het familiebedrijf van de ondergang probeert te redden. Geschreven door Robert Alberdingk Thijm (Dunya en Desie, de Daltons, A’DAM –E.V.A.) en geregisseerd door Norbert ter Hall (Het Schaep met de Vijf Pooten, A’DAM – E.V.A.). Met sterren als Leontine Borsato, Susan Visser, Aart Staartjes, Kitty Courbois, Bracha van Doesburgh en Barry Atsma en in de hoofdrol de 9-jarige Teun Stockel.

De makers
Gerard Janssen (1967) schreef de tekst voor het boek. Studio Overburen verzorgde de illustraties en vormgeving. Het boek is luxe uitgevoerd in groot formaat, met hardcover en een gouden steunkleur. Uitgeverij Snor is een jonge uitgeverij die slimme, speelse en mooi vormgegeven boeken uitgeeft die leuk zijn om te lezen en nog leuker zijn om te krijgen. Dit najaar is het vijf jaar geleden dat hun eerste uitgave ‘Naaien enzo’ verscheen.

Het Grote Familiewinterboek van Ollie Hartmoed, Gerard Janssen
Uitgeverij Snor, augustus 2011. 32 pagina’s. Paperback
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 978907996122

Dennis, papablogger en hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven. Naast dit blog is hij freelance schrijver met Tekstbureau de Letterkamer.