Boek recensie: Het groot weetjesboek over piraten

Groot weetjesboek over piratenPiraten zijn stoer. Hoe oud of jong je ook bent, piraten spreken tot de verbeelding. Het groot weetjesboek over piraten is gericht op de jongere lezer. Tenminste, als je de plaatjes mag geloven. Want aan de teksten zal het niet liggen, piraten zijn nu eenmaal geen lieverdjes. In dit boek wordt je door honderden jaren aan piraterij geleid, van over de gehele wereld. Daarbij horen de beruchte piraten zoals je ze kent uit de boeken en de films, maar ook vikingen en de piraten uit China komen ruim aan bod.

Korte feitjes

Wat zo opvallend is aan het Groot Weetjesboek over Piraten, is dat het boek bestaat uit een heleboel kleine feitjes en weetjes. Naast de plaatjes staan krote teksten, en daarmee is de kous al bijna af. En dan bedoel ik ook heel kort. Een voorbeeldje? Welnu: op een dubbele pagina staan De activiteiten vermeld op een piratenschip. In een tekening zie je een vrolijke dwarsdoorsnede van een schip. Daarbij staan korte teksten, zoals ‘ de touwen oprollen’. ‘ ratten verjagen’, zich ontluizen’. Em ‘ zijn papegaai leren spreken’. Erg kort, dus. Gelukkig is er meer dan dat in het boek, want ieder hoofdstukje wordt ingeleid met een inleiding en aan de rechterzijde staat een vraag die nader wordt uitgelicht. Op de pagina van de activiteiten is dat de vraag: Vervelen piraten zich?

Vooroordelen

Er staan heel veel weetjes in het boek, dat staat als een kraaiennest boven water. De meeste weetjes waren bekend terrein voor mij als volwassene, sommige weetjes wist ik ook niet. Jammer genoeg berusten veel van die weetjes op vooroordelen en een soort ‘standaardpiraat’. Zo komt de pratende papegaai regelmatig naar voren, terwijl dat natuurlijk geen handig dier is om te houden op een piratenschip. een andere misvatting is het ooglapje: die werd niet gebruikt om een ontbrekend oog te verhullen, maar was vooral een strategisch middel. Stel je eens voor: je entert een schip op een stralende dag. je klimt bij de vijand aan boord, en moet dan ineens benedendeks, om daar je vijand de verslaan. Dan kom je plots in een donkere omgeving! Als je van te voren een oog hebt afgedekt, kun je daar het lapje van weghalen, en heb je ineens een veel beter zicht. Handig, nietwaar?

Conclusie over Het Groot Weetjesboek over Piraten

Het groot weetjesboek over piraten is een leuke eerste kennismaking met piraten. Niet alle teksten zijn even prettig om te lezen (het blijven schavuiten, die piraten) en een groot aantal is juist weer gebaseerd op de standaard piraat, die eigenlijk niet heeft bestaan. Toch zijn er ook veel goede dingen aan het boek te noemen, zols de varieteit aan piraten die besproken worden en veel kleine details die worden benoemd. Zeker geschikt voor een doelgroep van ongeveer 8 jaar.
Door:
Score: Het Groot Weetjesboek over PIraten krijgt 7 van de 10 punten.

Het groot weetjesboek over piraten,