Recensie: Het gezonde lifestyleboek, Ivan Wolffers

9789046813669

Dat mensen tegenwoordig een heel verkeerde levensstijl hebben aangeleerd, dat zal niemand vreemd in de oren klinken. Onze maatschappij is de laatste jaren zo enorm veranderd, dat onze levensstijl zich daar nog niet op heeft weten aan te passen. We moeten de balans weer terugvinden tussen werk en gezondheid. Zo kun je zonder al te veel problemen meer kwaliteit aan je leven toevoegen, en je leven wel tot tien jaar verlengen!

Denk bijvoorbeeld aan meer bewegen, niet meer roken, minder drinken, gezonder eten en het vermijden van stress. Er zijn dus kansen en mogelijkheden genoeg om gezonder te leven, maar het is zo lastig om ons gemakkelijke en luxe leventje aan te passen! En daarom lukt het vaak niet om de overgewichtsepidemie onder controle te krijgen en zien we het aantal jonge mensen met diabetes-2 alleen maar toenemen. Waarom daalt het aantal rokers in ons land niet echt en stijgt het aantal mensen dat longkanker krijgt?

Het gezonde lifestyleboek gaat juist uit van deze moeilijkheden. Gedrag veranderen ís moeilijk. Het is een informatief boek, waarin Wolffers vertelt uit zijn eigen ervaringen en informatie uit de medische wereld. Hierbij schuwt Ivan niet om de geschiedenis in te duiken en bekende wetenschappers en filosofen te citeren. Het boek is aantrekkelijk vormgegeven, met kleurenplaatjes en kleurrijke kaders. In het boek zijn belangrijke citaten gemarkeerd, als ware ze aangestipt met een markeerstift. Deze informatie wordt doorbroken met persoonlijke verhalen van mensen die hun levensstijl op één of ander moment rigorous hebben omgegooid. Een prettig leesbaar boek met een heldere boodschap: ga voor een gezondere lifestyle!

Het gezonde lifestyleboek Ivan Wolffers
Nieuw Amsterdam, december 2012, 256 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789046813669