Recensie: Het geheim van genialiteit, Tijn Touber

Genialiteit is van alle tijden, maar niet iedereen is geniaal. Wat maakt iemand tot een genie? Hoe schreven The Beatles de ene na de andere hit? Hoe kwamen Albert Einstein en Nikola Tesla tot hun inzichten? Hoe kreeg Steve Jobs het voor elkaar Apple tot zo’n succes te maken? Tijn Touber geeft daar vanuit zijn eigen ervaringen en visie antwoord op. Dat doet hij vooral vanuit zijn eigen persoon, zijn ondervindingen, zijn belevenissen. Het geheim van genialiteit blijkt namelijk helemaal niet zo moeilijk of lastig te zijn. Hoewel: binnen onze samenleving is het misschien wel een hele prestatie om tot de staat te komen waar je volgens Tijn zou moeten zijn.

De schrijfervaring van Tijn blijkt in dit boek wonderen te doen. De lastige materie wordt op sublieme wijze als ware het een column verteld: lekker vlot geschreven, met veel wisselende ervaringen. De ene anekdote volgt de andere op, aangevuld met de achterliggende theorie. Daardoor leest het boekje ontzettend prettig en plezierig, en komen de theorieën zeker geloofwaardig over. Daarbij wordt het verhaal aangevuld met citaten van allerlei genieën uit het verleden, met daarbij een bijzonder gekleurd (maar daardoor niet minder leuk) biografietje over de betreffende persoon. Het hinderlijke is alleen de locatie van die citaten: midden in te tekst! En wat doe je dan… verbreek je de magie van het verhaal voor het lezen van het citaat, of lees je eerst het verhaal of het hoofdstuk en ga je terug voor alle citaten? Daarbij komt dat er vanuit het verhaal een enkele keer verwezen wordt naar de citaten. Jammer, want het is zo’n leuke en originele toevoeging!

En tussen alle bedrijven door probeert Tijn Touber je antwoord te geven op de belangrijkste vraag: hoe kun je de genie in jezelf doen ontwaken? Tijn leert je hoe je geniaal, innovatief, briljant en bevlogen kunt zijn in alles wat je doet – van kinderen opvoeden tot landen besturen. Wanneer het genie in jezelf wakker wordt, breng je je werk, relaties en leven op een hoger niveau. Ontdek het genie in jezelf en wordt bevattelijk voor flitsen van het sublieme!

Het geheim van genialiteit, Tijn Touber
AW Bruna, september 2012, 195 pagina’s, paperback.
Prijs: 16,95 euro. ISBN: 9789400501584