Recensie: Het geheim van de magische x-app, Robin Raven

Het geheim van de magische x-app Er is een serie boeken onder de naam Het geheim van. In die serie hebben al verschillende schrijvers geschreven waar kinderen zichzelf helemaal in kunnen verliezen. In dit deel is het aan Robin Raven om in deze spannende boekenserie een deel te schrijven. Dit deel heeft de titel meegekregen Het geheim van de magische X-app. Je zou verwachten dat het een het een app betreft voor je smartphone, maar niets is minder waar. In Het geheim van de magische X-app staat “app” juist voor apparaat. In Het geheim van de magische x-app speelt Youri de hoofdrol. Hij is echt een standaard jongen, die veel van voetbal houdt en leren maar saai vindt. Hij is verliefd op een meisje in zijn klas, Tessa, maar die ziet meer in de grote en stoere Alfons. Alfons is maar liefst twee jaar blijven zitten, een stuk groter dan de rest en zit bovendien op een gevaarlijke vechtsport. Alfons lig je dus liever niet in de weg! De moeder van Youri is bevriend met een oude uitvinder, opa Jo het is niet een echte roman van Youri, maar zo wordt de oude man graag genoemd. Opa Jo is overleden, en Yoeri’s moeder besluit om mee te helpen met het opruimen van het huis. Youri en zijn zusje Lisa gaan met hun moeder mee, en daar zien ze de ene vreemde uitvinding na de andere. Sommigen zijn erg slim en handig, anderen compleet nutteloos of gewoon mislukt. Als het tijd is om naar huis te gaan ziet Youri een klein apparaatje: de X-app. Op het eerste gezicht lijkt dit apparaatje niet veel te kunnen, totdat Youri het geheim van de magische X-app ontdekt. Het vervult namelijk mensen! Een klein apparaatje dat je wensen kan vervullen, dat schept natuurlijk mogelijkheden. Youri gaat er echter heel bescheiden mee om. Zo bestelt hij bijvoorbeeld een gratis extra grote pizza met veel kaas en salami, informeert hij naar de antwoorden van het eerstvolgende topografie hoe werkt, en probeert hij te achterhalen wat Tessa nu leuk vindt. Jammer genoeg lukt het hem niet om het apparaatje geheim te houden voor Alfons: die wordt meteen jaloers! Als dat maar goed komt… Het geheim van de magische X-app is een spannend boek, dat vanaf de eerste pagina al weet te boeien. Het is een vlot geschreven, met een eenvoudige bewoordingen en relatief korte alinea’s. Het taalgebruik van de kinderen is actueel en alledaags, en sluit prima aan bij de leefwereld. Ook de band tussen Yoeri en zijn zusje is geloofwaardig. Ondanks het feit dat Alfons het apparaatje weet te bemachtigen komt het uiteindelijk toch nog allemaal goed, en heeft het verhaal een origineel en bijzonder einde. Plezier om te lezen!

Het geheim van de magische x-app, Robin Raven
Illustrator: ivan en ilia uitgeverij Leopold, 112 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789025868857