Recensie: Het Franse bakboek, Jean Michel Raynaud

Het Franse bakboek Ik ben gek op bakken, en houd daarbij zeker van de Franse keuken. Soms lijkt het wel alsof alle wegen naar lekkere dingen naar het grote Franse land leiden. Maar eerlijk is eerlijk, niet alles wat de Franse keuken te bieden heeft kan mij bekoren: ik ben toch vooral een bakker. Die zware kost met veel vlees, orgaanvlees en wijn trekt me minder. Het Franse Bakboek ligt dan ook helemaal in mijn straatje. Dat is mijn kop thee. De Franse meesterpatisier Jean Michel Raynaud (die overigens inmiddels in Australië woont) schreef Het Franse Bakboek, een boek vol inspiratie en recepten om thuis aan de slag te kunnen met die heerlijke Franse patisseriekeuken. Het Franse bakboek is opgedeeld in een aantal hoofdstukken, zoals koekjes, cake en desserts, soezendeeg, croissants, brood en zoete en hartige taart. In die recepten staan handige tips en praktische suggesties. Zo kunnen ze eigenlijk niet mislukken. Klinkt goed, niet? En dan laat het boek je toch even verbazen. Want hoewel het boek begint met een inleidend stukje over gereedschappen en basistechnieken, zijn de meeste gerechten toch echt een stapje hoger dan de basis. En dat is te gek! Want bevatten dit soort verzamelboeken de basis, met een paar variaties, en daar houdt het mee op. Maar het feit dat het boek zelfs croissants bevat zou al genoeg moeten zeggen. Daarnaast kun je smullen (als je alles goed uitvoert) van eigengemaakte gateaux au riz de caramel, macarons, eclairs, amandeltaart met peer en zelfs van je zelfgemaakte jams en marmelades! Gezien het niveau is het ook helemaal niet vreemd dat je soms twee bereidingswijzen ziet: eentje voor met de mixer, maar vaak ook een alternatieve manier met de hand. Lekker authentiek. Jean Michel deelt in dit zeer complete bakboek niet alleen zijn enorme kennis met je, maar ook herinneringen aan zijn jeugd op het Franse platteland en zijn opleiding tot patissier in Marseille. Een fascinerend kijkje in de Franse traditie en cultuur. Het Franse bakboek, Jean Michel Raynaud Aerial media, 264 pagina’s, hardcover. Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789402600810