Recensie: Het dierenelftal van Milan, Gerard van Gemert

dierenelftal van milan 099789044821109_fcovr

We mochten al eerder kennismaken met Milan en zijn voetbalteam in het fraaie prentenboek De Sombrero van Diego. Daarin lazen we al over de culturele verschillen binnen het voetbalteam De Voetbalbengels. Iedereen komt uit een ander land, en dat maakt het team wel zo bijzonder. In dit deel, Het dierenelftal van Milan, mogen we met Milan mee op zijn verjaardagsfeestje. Hij neemt op die dag iedereen mee naar de dierentuin. Coach Ferry mag ook mee, en samen bedenken ze een paar leuke spelletjes.

Allereerst gaan ze op zoek naar dieren die uit het land komt waar de kinderen geboren zijn, maar dat blijkt lastiger dan gedacht. Dan gaan ze proberen te bedenken welke positie in het veld verschillende dieren kunnen innemen. Olifanten, leeuwen, giraffes en zebra’s: welke plek zouden ze het best kunnen vervullen? Dat zorgt telkens voor een leuke discussie: ieder dier heeft natuurlijk zijn sterke en zwakke punten, net als de kinderen. En dan blijkt, dankzij de kennis van Ferry, dat de meeste dieren knap lastige tegenstanders zouden zijn! Zelfs het kleinste aapje blijkt nog een geduchte tegenstander te zijn in het veld, zo ontdekt de dappere Milan.

Het dierenelftal van Milan is een leuk boek, dat kennis en ervaring van voetbal combineert met de dieren van de dierentuin. niet alleen de verschillende veldposities en de kenmerken die je daarvoor zou moeten hebben komen aan bod, maar ook de kennis en eigenschappen van de verschillende dieren worden benoemd. En dat aan de hand van paginagrote, kleurrijke illustraties, waarbij je de dieren niet alleen in hun dierentuinhokken ziet staan, maar ook verkleed als voetballer, vol in actie.

De prenten zijn mooi, duidelijk en prettig getekend. De tekst staat telkens op duidelijke plekken, zodat het makkelijk te lezen is. Doordat de tekst niet al te moeilijk is, zal het verhaal ook beginnend lezers kunnen bekoren.Om voor te lezen is het geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 5.

Het dierenelftal van Milan, Gerard van Gemert
Clavis, november 2013, 16 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 5 jaar. ISBN: 9789044821109