Recensie: Het Coole Kikker boek en kwartet

coole kikkerboek en kwartet
Soms is het knap lastig: omgaan met andere mensen. Niet iedereen is zo meegaand en sociaal vaardig: sommigen kunnen heel bot en stellig zijn, heel uitbundig of druk. Of soms heel bazig of plagerig – soms zelfs zo plagerig dat het pesten wordt. Hoe ga je daar als kind mee om? Want in een klas heb je d’r echt niet voor gekozen om met al die andere kinderen in een groep te zitten! Het Coole Kikker boek en bijbehorende kwartet kan kinderen handvatten bieden om met verschillende sociale situaties.

Die sociale situaties zijn opgedeeld in een aantal categorieën: Handige Harry, Vriendelijke Vriend, Moedige Makkers, Helpende Hand, Laffe Lefgozers en meer. Die leuke alliteraties komen overeen met sociale situaties, zoals ‘iemand leren kennen’, ‘Hoe krijg je vrienden’, ‘Wat doe je als een kind gepest wordt’ of ‘Wat doe je als iemand je uitscheldt’? In het boek worden de situaties vanuit de praktijk omschreven, met sprekende voorbeelden in diverse situaties. Daarin wordt ook meteen een oplossing gegeven, en uitgelegd waarom die oplossing een goede optie is. Gelukkig biedt het boek ook genoeg mogelijkheden voor eigen interpretaties: zelf nadenken is heel belangrijk, maar belangrijker is dat je niet opgeeft of bij de pakken gaat neerzitten.

Het boek De Coole Kikker is heel erg leuk en vlot geschreven, echt op het niveau van kinderen. Niet alle hoofdstukken (sociale problemen) zullen op alle kinderen van toepassing zijn natuurlijk, maar ze zijn zo geschreven dat je ze prima los van elkaar kunt lezen. En waarschijnlijk zijn kinderen zo nieuwsgierig dat die overgebleven hoofdstukken ook aan bod zullen komen.

Het boek werkt perfect samen met het kwartet. Die hebben als categorie dezelfde naam als de verschillende hoofdstukken, met daaronder vier oplossingen. Een goede manier om die sociale regels en oplossingen in te laten slijten, want hoe vaker je iets hoort, des te beter zal dat blijven plakken. Een leuke manier om het boek na het lezen nog eens te herhalen in een sneltreinvaart. Vergeet dan echter niet om telkens de antwoorden te lezen, in plaats van de nummers te vragen.

De Coole Kikker informatieboek plus kwartetspel
Prijs: 26,50 euro

De Coole Kikker-producten koop je op www.decoolekikker.nl