Recensie: Het Carnaval der Dieren, Ivo de Wijs, Saint-Saëns

Ivo  de Wijs, winnaar van een Zilveren Griffel en de Kees Stip-prijs (voor zijn light verse), liet zich bij deze gedichten inspireren door ‘Het Carnaval der Dieren’ van Saint-Saëns. Hij draagt de gedichten zelf voor op de cd. De schitterende illustraties zijn van meervoudig Penseelwinnaar Thé Tjong-Khing, die in 2010 ook nog eens de Max Velthuijsprijs ontving. Speciaal voor deze grote uitgave hebben zij een aantal nieuwe teksten en illustraties gemaakt.

Gottmer heeft al een redelijke reeks boeken, gewijd aan klassieke muziek. Hieraan werken, logischerwijs louter grote namen mee, want wie wil er nu niet meewerken aan het overbrengen van klassieke muziek aan de jeugd? Het verhaal achter de muziekstukken wordt verteld en geïllustreerd in een prachtig vormgegeven prentenboek. Het leuke is bovendien dat er bij ieder boek een cd wordt meegeleverd, waarop het complete muziekstuk te vinden is en het verhaal ook nog eens voorgelezen door een bekende acteur of actrice.

Wij ontvingen Het Carnaval der Dieren, in een extra grote uitvoering! Helemaal heerlijk natuurlijk, rijk geïllustreerd met tekeningen van Thé Thong-Khing, en verteld door de grote Ivo de Wijs, beide heren voor wie je alleen maar een groot respect kunt tonen. Eenzame klasse hoe deze samenwerking tot grote hoogte blijkt te kunnen komen! Ivo is zelfs niet te beroerd geweest om zijn eigen gedichten voor te dragen op de cd, waardoor zijn gemoedelijke Brabantse stemgeluid en lichte sarcastische ondertoon extra nadruk leggen op de punten waar hij dat graag wil. Daardoor spreken de verhaaltjes nog meer, en zijn de kinderen ademloos aan het luisteren naar zijn warme stemgeluid, vervolgd door een ongestuurd stukje muziek: Carnaval des Animeaux, van Camille Saint-Saëns. Door de moderne en grappige versjes wordt een uitleg gegeven aan de dieren waarover Saint-Saëns muziekstukken gaan. Het is dan natuurlijk de vraag aan de kinderen: hoor je ook in de muziek over welk dier het gaat? Welke eigenschappen van de dieren hoor je terug? Is dat het lopen, de geluiden die ze maken, hun gedrag, bewegingen of misschien iets anders?

Het Carnaval der Dieren, Ivo de Wijs, Saint-Saëns
Uitgeverij Gottmer, juni 2011, 32 pagina’s, gebonden met cd.
Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789025749538