Recensie: Het boekenbos, Hieke van der Werff

boekenbos

De meiden Esther en Karima zijn dikke vriendinnen. En elkaars tegenpolen. Waar Esther rustig is en graag leest, is Karima echt een wildebras en stapt overal op af. Dat is een grappige combinatie, zeker als ze op schoolreis gaan. Maar helaas: het uitstapje waar ze naar toe zouden gaan, het Boekenbos, is wegens een stroomstoring gesloten. In plaats daarvan gaan ze midgetgolven in het naastgelegen terrein. Maar dat is toch anders. Teleurgesteld beginnen de meiden te golfen, maar als er een balletje over het hek gaat kunnen ze de verleiding niet weerstaan om er overheen te klimmen. En daar begint het avontuur!

En dus dwalen ze door het verlaten bos, dat eigenlijk een soort doolhof is waar de kinderen normaliter een speurtocht doorheen lopen. Maar zonder die opdrachten is het toch een beetje vreemd, zo’n bos. Zeker als het verlaten is. Zo nu en dan zien ze een schim of horen ze iets, maar wie kan dat zijn? Al snel verlezen ze zichzelf en de wg in de Griezelgang, de Historische Haag, het Detectivespoor, het Fantasybos en het Ruimteschip. Ieder deel van het bos is weer opgehangen aan boeken uit het betreffende genre. Zo krijg je heel wat titels en schrijvers te horen, en natuurlijk ook wat de meiden er van vinden!

Er is echter een klein probleempje: de meiden weten niet meer hoe ze uit het bos moeten komen! Ze zijn helemaal verdwaald. En dan zit er maar één ding op: de code van het bos kraken. En jij kijkt daarbij over hun schouders. Lukt het jou eerder dan Esther en Karima om de code te kraken, en de raadsels op te lossen? Hieke van der Werff heeft met dit boek een heel spannend verhaal geschreven, geheel opgehangen aan boeken en schrijvers. Dat is een leuk gegeven. Het park klinkt ook heel fantasierijk, hoewel het misschien minder praktisch zal zijn op een drukke dag. Het is ook wel een beetje vreemd dat er toch stroom blijkt te zijn in het park, hoewel de grootste mysteries allemaal worden opgelost. Het meest opvallende is wel dat de meiden elkaar zo feilloos aanvullen. Wat de een écht niet weet is gewoontjes voor de ander, het is een heen en weer van kennis en feitjes. Ook is het een beetje storend dat de spreektaal van de meiden gelijk is aan de omschrijvingen, de leestekst. Na een tijdje valt dat niet op, maar in het begin is het statige, bijna officiële manier van spreken een beetje vreemd.

Het originele verhaal red het boek gelukkig helemaal. Het idee is origineel en leuk uitgewerkt, en hoewel er de nodige standaard elementen in het verhaal zitten blijft het telkens verrassen. Er zit een grote vaart in, waardoor je door blijft lezen. Iedere bladzijde is weer een nieuwe hoek, waarachter weer een verrassing staat te wachten!

Het boekenbos, Hieke van der Werff
De Vier Windstreken, oktober 2013, 140 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789051163209