Recensie: Het bakmanifest, Sylvia Konior

Sylvia Konior, oorspronkelijk afkomstig uit Polen, heeft zichzelf een stevige reputatie opgebouwd tijdens haar deelname aan Bake Off Vlaanderen. Dankzij haar flamboyante voorkomen, snedige uitspraken en vooral haar creatieve baksels wist ze indruk te maken op de kijkers én vooral ook op de jury. In Het Bakmanifest laat ze zien wat ze allemaal in huis heeft. Het boek bevat 65 recepten om gelukkig van te worden. Al was het alleen maar door er doorheen te bladeren!

Feest op tafel

Nu deelt Sylvia haar passie en expertise in haar allereerste boek. Dit boek staat vol met de heerlijkste en meest kleurrijke taarten, cakes en koekjes, elk recept voorzien van een eenvoudige basis en een unieke, excentrieke finishing touch. De knipoog naar de kleurrijke stijl van Frida Kahlo had ik er persoonlijk niet direct uitgehaald, maar de link is met wat inbeeldingskracht wel te maken. Het is in ieder geval een fraai excuus om helemaal los te gaan met kleuren en decoraties (die mag je thuis natuurlijk best wat ingetogener houden!).

Bakken als lust en leven

Haar recepten zijn niet alleen een lust voor het oog, maar ook verrassend eenvoudig te maken. Of je nu een ananascake met chocoladeganache en kokos wilt maken of op zoek bent naar inspiratie voor originele macarons en Thaise koekjes, Sylvia’s boek biedt voor elk wat wils. Sylvia laat in Het Bakmanifest zien dat je met een paar basisingrediënten en een beetje creativiteit indrukwekkende en smakelijke baksels kunt creëren. De recepten gaan daarbij wat verder dan de basisrecepten. Kleine, praktische tips zoals het toevoegen van maïzena aan je beslag (om het deeg wat zachter te maken) laten zien dat ze niet bang is om even buiten de gebaande paden te wandelen. Het boek is een uitnodiging om je bakvaardigheden te verkennen en je culinaire grenzen te verleggen, met Sylvia als je gids.

Ga direct naar Het Bakmanifest op BOL.com.

Recensie over Het Bakmanifest

Het Bakmanifest is een boek om blij van te worden. De taarten en macarons zijn een kleurrijk spektakel, waarbij ze naar mijn mening soms iets te ver uit de bocht schiet met de kleuren en kleurcombinaties (en dat wil met mijn kleurenblindheid heel wat zeggen 😉 ). De recepten zijn origineel en bevatten soms verrassende ingrediënten. Minpuntje voor de opmaak: de ingredientenlijsten staan lang niet altijd op één pagina. Zorg dus dat je het volledige recept bekijkt (dat soms over meerdere pagina’s is uitgesmeerd) voor je een streep zet onder je boodschappenlijstje! Gezien de ruimte die wordt genomen voor de opmaak, had ik bovendien graag gezien dat de afzonderlijke stappen duidelijker van elkaar zijn onderscheiden.

Titel: Het Bakmanifest
Uitgever: Lannoo
Aantal pagina’s: 176