Recensie: Het allermooiste boek over dinosauriers, Tom Jackson

Het allermooiste boek over dinosauriërs

Dit boek doet zijn naam echt eer aan. Het is één van de mooiste, zo niet het allermooiste boek over dinosauriërs dat ik in handen heb gehad. En dat wil wat zeggen, want Tim en Bram waren vroeger helemaal wég van dinosauriërs! Waarom is dit het allermooiste boek over dinosauriërs? Welnu, daar kan ik heel kort over zijn. Op iedere ‘spread’ (twee pagina’s naast elkaar) zie je een enorme tekening van een dinosaurus in zijn natuurlijke omgeving. Van heel erg dichtbij. Niks zoeken, dus, maar meteen *bam* dinosaurus.

Informatief

Naast die grote en mooi getekende plaat van een dinosaurus kun je natuurlijk niet over de nodige weetjes en feitjes heen. In plaats van een lang stuk tekst, waar je alle informatie uit moet halen, wordt de informatie uit dit boek opgedeeld in twee stukjes. Linksonder in de hoek van de illustratie vind je een rechthoekig kader. Daarin lees je waar de dino’s zijn gevonden, wat de naam betekent, hoe lang en hoe zwaar de dino ongeveer was en wanneer het beest rondliep op aarde. Je leest ook of het planten of dieren at. Sprekend zijn de twee silhouetten in dat kader: je ziet de dinosaurus naast een volwassen mens staan. Dat maakt toch wel indruk! Maar er is meer dan alleen dit kader. Over de tekening heen (zonde, eigenlijk!) staan namelijk nog een aantal weetjes en feitjes geschreven. Gewoon, korte berichtjes, in een mooi en groot lettertype. Heerlijk leesbaar, en voor zover ik weet kloppen ze ook allemaal naar de recente vondsten en theorieën.

Dinokenners

Voor je het weet ben je een echte dinokenner met dit boek. Er staat een mooi aantal dino’s in het allermooiste boek over dinosauriërs. Niet alleen de grote jongens (maiasaurus, t-rex, diplodocus) komen aan bod, maar ook schepsels als de dreadnoughtus, de psittacosaurus en de Utahraptor worden helder omschreven in woord – en beeld.

Ga direct naar Het allermooiste boek over dinosauriers op BOL.com.

Recensie over Het allermooiste boek over dino’s

Dit is met recht één van de allermooiste boeken over dino’s. De platen zijn echt schitterend vormgegeven, je ziet de dino’s van heel dichtbij in al zijn gruwelen en gevaarlijke klauwen. De informatie is beknopt maar volstaat zonder meer. Herkenbare en vergelijkbare informatie wordt aangevuld met leuke fun facts, interessante weetjes en spannende feiten.

Het allermooiste boek over dinosauriërs,
Illustrator: Rudolf Farkas
Uitgever: Gottmer, 80 pagina’s, hardcover.