Recensie: Het aapje van de klas, Jan Wouters

het aapje van de klas‘Het aapje van de klas’ is een heel erg leuk boek voor basisscholen en activiteitenbegeleiders. Het boek is geschikt voor kinderen van 8-12 jaar en bevat een bonte mengeling van 17 liedjes en een ongeveer zestig gedichten, elfjes en limericks. Voor iedere gelegenheid is er wel een leuk gedichtje of kort verhaaltje waar je de kinderen mee kunt vermaken. En dat maakt Het aapje van de klas een speelse bundel, waarin de auteur volop speelt met taal. Woordgrapjes voor beginners: leuk voor kinderen die de woordgrapjes nog niet goed begrijpen, maar superleuk voor kinderen die de dubbele bodem wel oppikken. Maar dat is nog niet alles. Want de versjes, liedjes, elfjes en limericks zijn slechts een begin van het boek. Bij ieder stukje tekst staat ten eerste een leuke illustratie waarmee de kinderen zich kunnen vermaken, maar misschien wel de meest waardevolle aanvulling zijn de les- en verwerkingssuggesties die het boek rijk is. Daarin vind je originele en vaak verrassende aanzetten tot inhoudelijke en creatieve verwerking. Zowel op school, maar de suggesties zijn ook thuis prima te gebruiken. Op een bijgevoegde cd kun je alle liedjes beluisteren. Leuk om te beluisteren, maar ook heel uitnodigend om (mee) te zingen. De liedjes zelf zijn voorzien van bladmuziek voor de melodie, en zijn uitgerust met akkoordenschema’s. Het aapje van de klas, Jan Wouters Abimo, oktober 2014, 152 pagina’s met cd, hardcover. Prijs: 24,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789462342187