Recensie: Heroes of the Storm

heroes of the storm

Heroes of the Storm is een MOBA: Een Massive Online Battle Arena. Twee kanten, tien strijders, een opdracht. Maar pas op! Want op weg naar het gebied van de tegenstander vind je veel obstakels, extra krachten en… je vijanden! Iedere strijder kan van tijd tot tijd extra strijdkrachten genereren, die op een automatische piloot in de aanval gaan.

Gelukkig hebben de verschillende helden ook speciale vaardigheden, waarmee je jouw medestrijders kunt genezen, gebouwen kunt vernietigen of je vijanden te lijf kunt gaan. Als helden kun je kiezen uit de vele helden die Blizzard tot nu toe heeft bedacht. Daardoor lijkt deze MOBA wel een eerbetoon aan een vervlogen tijdperk, hoewel dat natuurlijk nog helemaal niet aan de hand is.

De manier van verkopen is overigens briljant: Heroes of the Storm koop je als een starterpack. Daarin zitten een aantal codes die je kunt activeren. Iedere code is een nieuwe held. Maar… je kunt die codes ook gebruiken om aan je vrienden te geven, zodat zij ook meteen kunnen meespelen! Een geweldige manier om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen het spel gaan spelen! Nieuwe karakters kun je in-game vrijspelen en verdienen (voor heel veel punten) of …. kopen!

Heroes of the Storm zelf werkt geweldig. Je speelt ten eerste als een team: versla je een vijand, dan krijgen je teamspelers ook ervaringspunten…. en andersom. Daarmee verdien je ervaringslevels, waardoor je meer krachten en vaardigheden vrijspeelt. Je moet dus samenwerken om je doel te bereiken! Het gaat dus een stapje verder dan de standaard MOBA. Daarbij is het ook niet mogelijk om voorwerpen te kopen. Iedereen begint op eenzelfde niveau, en verbetert zijn vaardigheden naarmate het spel vordert. Hoe ver je kunt upgraden hangt af van je level.

Ieder leven heeft een ander doel dat je moet uitvoeren om een leven te winnen. Let dus goed op wat die opdracht is, anders kan de strijd lang duren… Heroes of the storm is eenvoudig om te leren, maar lastiger op uit te voeren. Je moet namelijk echt samenwerken wil je een overmacht hebben op je vijand, en daarvoor moet je goed kunnen communiceren en snel kunnen schakelen.

Heroes of the Storm is een geweldig leuk spel. Potjes duren niet heel erg lang, en zijn zo individueel dat je eigenlijk niet kunt vergeten hoe het moet. De instructies staan bovendien in de linker bovenhoek. Wel vervelend zijn de relatief lange wachttijden op een potje en de laadtijden van de kaart. Ook de graphics vragen best veel van je computer: een aparte videokaart is zeker aan te raden. Meer info vind je op http://www.heroesofthestorm.com

Heroes of the storm, Blizzard
Prijs: 19,95 euro