Recensie: Henri gaat naar Parijs, Leonore Klein en Saul Bass

xl_9789025754419 henri gaat naar parijs

Sommige boeken gaan niet zozeer om de tekst, maar ook vooral om de illustraties. Of andersom. De illustraties dragen het verhaal, met de tekst als illustratie. Of zoiets. Volg je me nog? Nou ja: misschien kan ik het beter uitleggen. Henri gaat naar Parijs is zo’n boek. Hierin staan de illustraties op de eerste plek. Het grote boek is gevuld met abstracte, strakke illustraties, die het boek een sobere uitstraling geven. Ze zijn gemaakt door de bekende (en legendarische) graficus Saul Bass, bekend van onder andere filmposters voor Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick en Martin Scorsese. Ook heeft hij logo’s ontwrpen van onder andere Minolta, United Airlines en AT&T. Henri gaat naar Parijs is zijn enige kinderboek, dat ook zijn abstracte stijl heeft. Door de kleuren spatten ze echter wel van het papier. De teksten verduidelijken de illustraties, en zijn bovendien ook grafisch gebruikt: de typografie is aangepast om in de illustraties te passen.

Dat is al bijzonder, en leuk. Voor jonge kinderen ontstaat er namelijk een geheel eigen verhaal als er niet al te veel tekst aanwezig is, en dat is bij Henri gaat naar Parijs zeker het geval. Want Henri heeft het helemaal gehad in zijn kleine dorpje, waar hij telkens terugkeert naar zijn kleine, witte huisje, of naar het kleine, grijze kapelletjes aan het grasveld met vijf bomen. Hij wil naar de grote stad, en de dichtstbijzijnde is in zijn geval de wereldstad Parijs! Alles is beter in Parijs, zo vertelt hij zijn vrienden. Er is niet één bus maar ontelbare bussen, er zijn heel veel grote kathedralen, en heel wat meer mensen als die dagelijks met de ene bus heen en weer rijden in hun dorpje.

Maar dan gaat het mis. Want Henri gáát naar Parijs. Zonder dat zijn ouders het weten! Door het grote, donkere bos. En dat bos is zo groot, dat hij er zelfs in moet slapen! Zal hij nog weten welke kant hij op moet als hij wakker wordt? Zal hij niet helemaal verdwalen? Of komt hij gewoon in Parijs aan? Er is maar één manier om daar achter de komen: dit schitterend vormgegeven en grappige boek lezen!

Henri gaat naar Parijs, Leonore Klein en Saul Bass
Gottmer, juli 2013, 48 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789025754419