Recensie: Helix, seizoen 2

Helix, seizoen 2 Wellicht heb je onze recensie gelezen over het eerste seizoen van Helix. Daarin gaat een team onderzoekers van het CDC naar het onderzoekscentrum Arctic Biosystems, waar ze voor grote gevaren komen te staan als een biochemicus los gaat met genetische manipulatie en een vreselijk virus maakt. Nu, in het tweede seizoen van de serie, brengt hun werk ditzelfde team naar een afgelegen eiland, waar een groepje mensen afgezonderd leeft volgens heel eigen normen en waarden. Daar ontdekken ze een vreemde ziekte, dat zijn tol op een vreselijke manier eist. Vooral het ziektebed maakt het virus zo gevaarlijk, omdat de slachtoffers gewelddadig worden. Langzaam maar zeker ontdekt het team dat de invloed van de Ilaria Corporation, die ook achter het onderzoeksinstituut in het eerste zat, invloed heeft op het leven van het eiland. Maar ook hier zijn er inwoners die er van af weten en actief meedoen aan het onderzoek, en inwoners die een heel onschuldig leven leiden. En veel daar tussenin. Buiten de muren van de gemeenschap is er een ruw en wreed bestaan. Er lijken mensen te wonen, maar niemand weet precies wie, of waarom. De vele skeletten die er gevonden worden beloven niet veel goeds. Ondertussen woedt er echter een vreselijke ziekte, die de mensen verminkt en agressief maakt. Kunnen ze de ziekte stoppen en levend van het eiland af komen? Ook dit twee seizoen van Helix is super spannend, en misschien nog wel een tikje bizarder dan het eerste seizoen. Daar leek het avontuur op een soort sci-fi ruimte-avontuur, maar in dit tweede seizoen gaan de complotten een stukje verder en wordt je bovendien heen en weer geslingerd tussen een verre toekomst en het heden. Er zit een grotere psychologische spanning achter het verhaal, en er speelt veel meer tussen de personages (hoewel dat vaak duidelijk kenbaar wordt gemaakt). De spanning wordt een stukje omlaag gehaald door de muziekjes: bij spannende momenten hoor je een rustgevend instrumentaal muziekje, bij rustige momenten juist een harde, stevige rock. Helis, seizoen 2, Sony Pictures home entertainment
Tijdsduur: 514 minuten, horror/thriller. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray