Recensie: Held op sokken, Bette Westera en The Tjong-Khing

held op sokken

Een tijdje geleden recenseerden we een tweetal sprookjesboeken van de hand van The Tjong Khing, die hij als ‘De sprookjesverteller‘ uitbracht. Maar de beste man is natuurlijk boven al bekend als illustrator, zoals hij ook in Held op sokken laat zien. Het verhaal zelf is afkomstig van Bette Westera, en is superleuk, grappig én origineel! Bovendien is de rijm en het ritme in het verhaal heerlijk om voor te lezen.

Held op sokken neemt je mee de terug in de tijd. En de mode-verschijnselen van die tijd. Want lang geleden, in de middeleeuwen, hadden alle ridders baarden. Behalve ridder Roderik, en die telde dan ook niet mee. Ridders zonder baarden waren alleen maar goed om het bloed van dode draken op te dweilen, harnassen te poetsen en aardappels te schillen. Draken verslaan, prinsessen uit torens bevrijden, op de vuist gaan met ridders uit een vreemd, vijandig land – dat was er voor ridder Roderik dus allemaal niet bij. Maar laat hij nu net iets kunnen waarmee hij alle andere ridders aftroeft…

Uit dit leuke en originele verhaal blijkt dat iedereen wel iets heeft dat hem of haar uniek maakt, en dat er ook altijd iemand is die het opvalt wat je kunt! Want ook al heb je geen baard, of een ander trendy mode-verschijnsel, er zijn altijd dingen die juist jij wel kunt en anderen niet. Dat maakt jou uniek, en ook geliefd bij bepaalde personen! En dan heeft de rest het voor het nakijken. Het verhaal zelf is soms wat bloederig, dat zie je al als je op de voorkant de stapel afgehakte drakenstaarten ziet, maar nooit luguber. Sterker nog, het is juist een grappig en vrolijk verhaaltje over de stoere belevenissen van ridders, in een wereld lang, lang geleden.

Held op sokken, Bette Westera
Gottmer, maart 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789025749996