Recensie: Heb jij wel door hoe gelukkig je bent? Dr. Seuss

Sommige mensen zijn helemaal fan van de boeken van Dr. Seuss. Ik behoor ook wel een beetje tot die groep, denk ik. Niet dat het hele huis vol hangt met posters, citaten en memorabilia van de verschillende karakters (ik zou niet eens weten waar ik die zou moeten zoeken) maar vooral dankzij het ritme van de rijmen en de fantastische woorden zijnd e boeken zo heerlijk fantasierijk dat ze blijven boeien. En sinds kort is daar het boekje ‘Heb jij wel door hoe gelukkig je bent’ bijgekomen.

Hierin hoor je het lied, dat wordt gezongen door een man die op een cactus zit. Geen comfortabele plek inderdaad, maar de beste man weet dat er mensen zijn die het een stuk slechter hebben dan hijzelf – en dat maakt weer veel goed. In zijn lied somt hij op wie het er allemaal slechter hebben. Zo kom je mannetjes tegen die alles stukmaken en niet kunnen repareren, mensen die altijd vastzitten in het verkeer, meneer de Klerk die in de IT zit en zowel de puntjes op de i als de streepjes door de t moet zetten omdat zijn collega er niet meer is, en nog veel, veel meer.

Veel van de grapjes zijn voor wat oudere kinderen bestemd (hoewel die IT-grap misschien alleen nog maar door volwassenen iets zal betekenen) maar er zitten ook genoeg grappige wezentjes en situaties in voor jonge toehoordertjes. Bovendien zijn de Engelse teksten vakkundig en creatief vertaald door Bette Westera, die de fantasierijke woorden als geen ander kan omvormen tot onbegrijpelijke Nederlandse woorden. Een superleuk boek waar je een stuk vrolijker van wordt!

Heb jij wel door hoe gelukkig je bent? Dr. Seuss
Gottmer, 64 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789025760038