Recensie: Heavenly Sword, Just Entertainment

heavenly sword Heavenly Sword is een film die gebaseerd is op een computerspel uit 2007. Die hebben we de laatste jaren wel wat meer gezien, maar het bijzondere aan Heavenly Sword is wel dat de film ook volledig computergegenereerd is, in de stijl van het spel. In die film leer je de roodharige dame Nariko kennen. Ze heeft geen gemakkelijke jeugd gehad: haar vader, Shen, had liever een zoon gehad als eerste kind, en ziet zijn dochter als een mislukking. Volgens een legendarische voorspelling zou zijn eerste zoon namelijk de rechtmatige erfgenaam zijn van het Hemelse Zwaard, een magisch wapen dat er in de juiste handen voor zal zorgen dat de wrede veroveraar Bohan er niet in zal slagen om zijn rijk verder uit te breiden. Maar het ergste gebeurd: Bohan valt aan, en overvalt het dorp van Shen met bruut geweld. Nariko leert dat ze een broer heeft, die als smig werkt aan een kustplaatsje. Wellicht dat hij overweg kan met het zwaard. Shen voert een afleidingsmanouvre uit, waarbij Nariko, samen met het vreemde meisje Kai (dat heel irritant in derde persoon over zichzelf praat) op zoek naar haar broer. Onderweg ontdekt Nariko bovendien dat ook Kai één van haar buitenechtelijke zussen is – en waarschijnlijk niet de enige! Ze moeten echter snel zijn. Het Hemelse Zwaard was ooit eigendom van een god en kan niet door een sterveling worden gehanteerd zonder hem of haar te doden. Nariko zal dus tegen de tijd moeten racen om haar taak te vervullen voor ze aan de kracht van het zwaard bezwijkt… Heavenly Sword is een film apart. Door de styling van de film past het prima bij de stijl van het computerspel uit 2007, maar voor de filmmaatstaven van nu ziet dat er toch behoorlijk achterhaald uit. En dat is wel jammer: de bewegingen van de personages missen karakter, en bijvoorbeeld het lange rode haar van Nariko steekt soms recht naar achter… een bijzondere keuze is het zeker. Houd je echter wel van dat authentieke tintje, dan zit met het Heavenly Sword gebakken. Het verhaal heeft vaart, steekt redelijk uitgebreid in elkaar en kan leunen op de verhaallijn uit het computerspel, iets waar toch het nodige denkwerk aan vooraf is gegaan. Heavenly Sword, Just Entertainment
Tijdsduur: 85 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray