Recensie: Heartfulness: leven vanuit het hart, Nirmala

Mindfulness is wereldwijd een bekend begrip. Het hier en nu, daar gaat het om. Omarm het moment, maak je geen zorgen over wat komen gaat en vergeef (dus niet: vergeet) het verleden. Het is daarbij wel belangrijk hoe je de wereld ervaart en vanuit welk perspectief je de wereld bekijkt.

Vanuit je hart

Heartfulness gaat een stapje verder. Het leert je de wereld ervaren vanuit een open perspectief, waarin alles mogelijk is, waar je niet hoeft te kiezen, geen beslissingen hoeft te nemen of je hoeft te verschuilen achter excuses en verantwoordingen. Klinkt goed, nietwaar? Wat je daar voor moet doen? Naar jezelf luisteren! Je hart, je instinct, net hoe je het wilt noemen. Klinkt makkelijk, maar het is moeilijk om het rationele van onze samenleving zo maar aan de kant te zetten. We zijn tenslotte gewend alles te beredeneren wat we doen, uit te leggen waarom we iets doen en alles vooruit te plannen.

Oefeningen

Dit boek laat je op een verbazend nuchtere manier zien hoe je heartfulness zelf kunt uitproberen. Bevalt het niet, dan kun je er gewoon mee stoppen, zo simpel is het. Het boek combineert uitleg met praktische, korte oefeningen die je uit kunt voeren. Let wel: het zijn geen oefeningen die je in een zucht en een steun hebt uitgevoerd. Neem dan ook de tijd voor het boek, en pas het toe zodra je daar de kans toe ziet.

Recensie over Heartfulness: leven vanuit het hart

Heartfulness: leven vanuit het hart is aangenaam geschreven. niet heel erg persoonlijk, maar ook niet zakelijk. Niet komisch, maar ook niet te serieus. Ook schommelt het wat tussen ‘zweverig’ en nuchter in. Een mooi boek dus om te lezen, het enige dat ontbreekt is een illustratie op z’n tijd. Het is één brok tekst, dat nergens onderbroken wordt door een illustratie of kleine scheiding tussen hoofdstukken. Verder is het een geloofwaardige manier van leven, met als basis de waarheid die we allemaal meedragen: geloof in jezelf, en vertrouw op je gevoel!

Heartfulness: leven vanuit het hart, Nirmala
BBNC uitgevers, februari 2012, 155 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789045313122