Beleef de heksenwereld in Havikskruid

havikskruid

Het spannende boek Havikskruid neemt je mee naar de magische wereld van heksen en magie. Daar stap je in op het moment dat er een belangrijke voorspelling zal uitkomen. Het is namelijk tijd voor een nieuwe heksenkoningin. De oude ligt namelijk op sterven! De grote vraag is echter: wie zal haar plaats gaan innemen?

In de heksengemeenschap maak je kennis met Ember Havikskruid. Een heks die bijzonder weinig kans maakt op de positie van heksenkoningin. Ze is namelijk een ontzettend slechte heks, ze verprutst werkelijk alle taken. Daarentegen heeft ze wel heel veel respect en eerbied voor alles wat groeit en bloeit, en heeft ze een buitengewone kennis van planten en dieren. Haar nichtje daarentegen maakt veel meer kansen. Ze staat hoog in het aanzien dankzij haar moeder, en beschikt bovendien over genoeg toverkracht. Dat lijkt een duidelijke zaak!

Dan gebeurt er iets bijzonders. Een ander meisje komt in beeld. Een gewoon mensenmeisje, genaamd Poppy. Je zou verwachten dat ze evenveel magische krachten heeft als Ember Havikskruid, maar niets is minder waar! Poppy is juist een heel sterke heks, ware het niet dat ze absoluut geen idee heeft wat ze doet. En dat ze uberhaupt magische krachten heeft. Poppy komt in de heksenwereld terecht en maakt kennis met magie. De heksen op hun beurt leren wat het is om mens te zijn. Ze leren de menselijke gevoelens kennen, zoals jaloezie, haat en nijd. De strijd om de plek voor heksenkoningin barst goed los, met alle gevolgen van dien.

Heksenkruid is het eerste deel van een spannende serie over heksen. Dat moet natuurlijk wel je ding zijn, maar als je wel houdt van magische verhalen is dit een echte must-read. Het boek ligt dicht bij de belevingswereld van tieners, en dat is een groot pluspunt. Er zijn maar weinig boeken die ook echt laten zien hoe de hoofdpersonen zich voelen en een geloofwaardig personage kunnen neerzetten. Dat is in Havikskruid gelukkig wel gelukt, wat het boek echt geweldig maakt. Daarnaast is het altijd cool om te lezen hoe iemand omgaat met nieuwe krachten of vaardigheden. Dit soort becoming-of-age-verhalen doen het altijd goed.

Havikskruid, Irena Brignull
Gottmer, 336 pagina’s, hardcover.
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 13 jaar. ISBN: 9789025761189