Recensie: Havermoutje, Pascale Bonnier en Mathijs Kok

havermoutje 9789048825844Er is de laatste tijd ontzettend veel aandacht voor gezond eten. Power foods, health foods, noem het maar op. Daartussen zwerft een oudgediende van de Nederlandse ontbijttafel: havermout! Havermout is namelijk erg gezond, eenvoudig te bereiden, als je het goed combineert verrassend lekker en veelzijdig in gebruik. In het boek Havermoutje gaan Pascalle Bonnier en Mathijs Kok op zoek naar mogelijkheden om havermout op een leuke en lekkere manier op tafel te zetten. In het boek Havermoutje vind je 70 recepten waarin haver wordt gebruikt. Van brood tot burger, van soep tot stroopwafel, van cake tot cappuccino, van pasta tot pannenkoek. Voor elk moment op de dag is er een havermoutje! Alle recepten zijn ingedeeld in het dagmoment: ontbijt, lunch, snacks, diner. Het boek begint met een flinke uitleg over haver. In welke vormen kom je het in de winkel tegen, waarom is het zo gezond, en welke soorten haver zijn er eigenlijk? Na die uitleg is het tijd om eens naar de inhoud van je keukenkastje te staan. Pascale en Mathijs houden namelijk wel van gezond koken en eten, en bezoeken daarvoor regelmatig de reformwinkel. Amandelmeel, amandelmelk, sojamelk, chiazaad, kokosbloesemsuiker… allemaal dingen die ik niet standaard in mijn keukenkastje heb staan. Jammer genoeg worden er ook geen ‘gangbare’ alternatieven voor gegeven, die je in iedere supermarkt kunt kopen. De recepten zijn veelzijdig en gevarieerd. Er wordt dankbaar gebruikgemaakt van vers (seizoens)fruit, en dat is altijd een goede keuze. Wel is het vaak een mok pap, eengevuld met smaakmakertjes. De pannenkoeken, stroopwafels, brood en andere snacks vormen een welkome aanvulling op de hoeveelheid ‘havermoutjes’- want daar zul je wel even aan moeten wennen! Wel is hun belangrijkste missie geslaagd: havermout staat weer helemaal op de kaart, en als je ze inderdaad met de juiste ingrediënten combineert is havermout superlekker – en gezond. Havermoutje, Pascale Bonnier en Mathijs Kok uitgeverij Carrera, 224 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789048825844