Recensie: Hartstikke lekker, Annemieke en Janine Jansen

Hartstikke lekker Ons eten zit tegenwoordig vol ongezonde elementen. Kant-en-klaar pakketten vol zout en suiker, smaakversterkers en onnodige toevoegingen. Er zijn tegenwoordig weinig mensen meer die met eenvoudige middelen maaltijden op tafel zetten: onze smaakpapillen zijn continu overweldigd door de enorme hoeveelheid aan smaken! En onze lichamen verzadigd met stoffen die we in te grote hoeveelheden binnenkrijgen: vet, zout, suiker… en die elementen zijn eigenlijk heel eenvoudig te vermijden, zo weten de zussen Annemieke en Janine Jansen. Bij ‘gezond eten’ denken veel mensen echter aan enorm saai eten, of juist eten dat heel erg bewerkelijk is. Maar wat de voedingsmiddelindustrie ons ook wil geloven: maaltijden zijn niet moeilijk om te maken! Het tijdsverschil tussen een pakje of zelf maken is helemaal niet zo groot. Maar dat is weer een ander verhaal. In Hartstikke lekker laten beide dames je in ieder geval zien dat je ook erg lekker kunt eten op een gezonde, en verantwoorde manier. Lekker hapjes en maaltijden, soepen en salades: zelfs zoetigheden komen aan bod. Maar alles op een verantwoorde manier! En wat die manier is, dat vertellen de schrijfsters je natuurlijk ook. Dit is geen boek dat je klakkeloos vertelt wat je moet doen, gewoon omdat het volgens hen zo hoort: nee, je krijgt in duidelijk taal te horen welke stoffen je te veel binnen krijgt, waarom dat ongezond is en hoe je die stoffen heel eenvoudig kunt vervangen. Vervolgens krijg je in een paar hoofdstukken ruim 100 recepten in handen waarmee je aan de slag kunt. Deze recepten zijn kort en bondig omschreven, in duidelijke taal. In mooie en sfeervolle foto’s zie je de resultaten die je op tafel kunt zetten. En eerlijk is eerlijk: die zien er echt heel lekker uit! Niet alle ingrediënten zullen even eenvoudig te verkrijgen zijn in de standaard supermarkt, maar het gros is goed bereikbaar, en voor een enkel ingrediënt zul je een blokje om moeten naar een visboer en heel soms naar een reformwinkel (of een heel grote supermarkt – ik noem geen namen 😉  ) Volgens de auteurs van dit boek zou een omschakeling in de manier van koken zorgen voor een gezonder leven, waarbij zowel gezonde mensen baat hebben, maar ook chronisch zieken zich beter gaan voelen. Dat is nog al een claim, maar kwaad zal het zeker niet kunnen! Hartstikke lekker, Annemieke Jansen Fontaine uitgevers, 192 pagina’s, paperback. Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789059566194