Recensie: Hartig gekruid, Natalie Young

9789022330722 hartig gekruid

Lizzie Prain is 35 jaar oud, is getrouwd en heeft een eigen taartenwinkeltje aan huis. Ze kan goed met de pannen en de oven overweg, maar met haar bedrijfje wil het niet zo vlotten. Net als met haar relatie. Daar komt een bruut eind aan als Lizzie in een opwelling haar man met een schop vermoord. Ze snijd hem in stukken en vriest ‘m in. Waarom ze haar man nu eigenlijk vermoord heeft in helemaal niet duidelijk. Maar goed – ze eet ‘m ook op, dus ergens zit er iets niet helemaal goed in Lizzies bovenkamer.
Vanaf daar begint het verhaal. Want wat moet Lizzie nu met al die stukken man? Ze besluit hem op te eten, stuk voor stuk. Dat blijkt best een flink avontuur, want ieder lichaamsdeel is natuurlijk toch anders, en vraag een andere bereidingswijze. En al die onderdelen worden heel open en bloot omschreven in het boek. Dat doet schrijfster Natalie Young op twee manieren. Ten eerste zet ze het hele verhaal neer van Lizzie die haar man opeet, inclusief een omschrijving van Lizzies omgeving. Anderzijds doet Lizzie dat zelf middels een soort dagboek, waarin ze de toekomstige ‘lezers’ van haar dagboek wil vertellen wat en hoe ze moeten doen om hun man op te eten.

En dat is toch wel heel erg bizar. Ten eerste is de manier van omschrijven echt heel grafisch – en daar moet je best een stevige maag voor hebben. Maar de manier waarop Lizzie haar dagboek schrijft is toch echt als een soort kookboek. Het zijn niet zomaar bevindingen die ze opschrijft, maar eerder tips en suggesties. Daardoor krijgt het hele boek iets surrealistisch en bevreemdends. Als Lizzie dan ook nog een soort van relatie krijgt met een jongen in de buurt is het verhaal compleet.

Hartig Gekruid is een bijzonder boek, waar je tegen bestand moet kunnen zijn. Ik had ‘m persoonlijk subtiele verwacht, en minder absurdistisch. Qua verhaal is het niet het meest briljante wat je in je boekenkast kunt hebben staan, maar als je een fan bent van horrorverhalen met veel bloed en botgekraak is dit een mooie stap in de wereld van boeken.

Hartig gekruid, Natalie Young
Manteau, september 2014, 304 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789022330722