Recensie: Hartenvrouw, Babette van Veen

hartenvrouwIn Hartenvrouw vertelt Babette van Veen heel openhartig over haar ervaringen en emoties rondom haar scheiding. De cover vertelt stieken al hoe dat ongeveer is gegaan: soms met een lach, soms met dikke tranen en doorgelopen make-up. Het mooie is niet alleen dat ze schrijft over haar ervaringen, maar ook over welke inzichten ze er van kreeg en op welke manier ze keuzes heeft gemaakt om toch door te gaan. Want een scheiding gaat vrijwel nooit van een leien dakje natuurlijk. Babette weet daar alles van, want er wordt toch van je verwacht dat je gewoon doorgaat met je leven en er ook voor je kinderen bent. In het begin zorgt dat voor directe confrontaties, maar je moet ook nadenken over later. Zeker in momenten van verdriet kan dat knap lastig zijn, zo blijkt uit de ervaringen van Babette. Bijzonder om te lezen is dat er ook zelden tot nooit een subtiele, gemoedelijke ‘poldermodel’-oplossing is: het is linksom of rechtsom. Het grootste inzicht uit dit boek is wel dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk, pijn en verdriet. Ze heeft ontdekt dat je bewust in het leven moet staan om alle tegenslagen het hoofd te bieden. En dan zijn het uiteindelijk ook jouw eigen keuzes die je tot zo’n punt hebben gebracht. Geen tijd dus voor zelfmedelijden! Het voordeel en het nadeel van dit hele gebeuren is het feit dat Babette natuurlijk gewoon een BN-er is. Alles wat ze doet is bijna een publiek geheim, ook de dipjes die ze doormaakt tijdens en na de scheiding. Door het boekje Hartenvrouw heeft ze in ieder geval haar hart kunnen luchten, maar kan ze anderen ook deelgenoot maken van haar bevindingen in dit prettig geschreven boek vol openbaringen en bijzondere belevenissen. Hartenvrouw, Babette van Veen LEV, oktober 2014, 244 pagina’s, paperback. Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789400504769