Recensie: Hard hart, Ish Ait Hamou

onix_9789022328965 hard hartHard Hart is de verzameling herinneringen van de toen nog jonge Tom Macleigh. Tom heeft geen ongelukkige jeugd gehad, maar ook geen gelukkige: hij heeft nooit echt liefde gekend van zijn vader, en zijn moeder zat steevast gekluisterd aan de tv. Zijn studententijd is dan ook een echte verademing voor hem. Hij leert veel nieuwe dingen, maar ook vooral veel nieuwe mensen. Er zijn een paar mensen belangrijk in zijn leven: zijn veel oudere flatgenoten, het meisje van de platenzaak en het bloedmooie meisje Rachelle, dat bij hem in de klas zit. Maar Tom is erg verlegen, en durft haar niet aan te spreken. Langzaam maar zeker wordt ook duidelijk dat Tom last heeft van woedeaanvallen, waardoor hij contact met de wereld helemaal kwijt raakt. Nadat Rachelle een moeilijke tijd heeft doorgemaakt, biedt Tom haar een luisterend oor en een goede schouder. Dat is wat Rachelle op dit moment juist nodig heeft: een lieve, rustige jongen. Langzaam groeien ze naar elkaar toe, en verklaren na een flinke tijd elkaar de liefde. Maar is dat het begin, of juist het einde? Wat is er met Rachelle gebeurt, waardoor ze zo teneergeslagen was? Hard hart is een erg indrukwekkend boek. Het boek is bijna magisch realistisch, het ontwikkeld zich langzaam maar zeker, en laat jou als lezer in het ongewisse. Waarom heet ieder hoofdstuk bijvoorbeeld Maandagmiddag, 2 uur? Het is ook fijn dat de andere personages in het boek: het meisje uit de platenzaak en het oudere setje uit Toms flat – genoeg aandacht krijgen om zich te ontwikkelen en over Tom te ontfermen. Allen spelen ze een belangrijke rol in het leven, dat is duidelijk. Tot op het laatst alle stukjes op hun plek vallen, en blijkt hoe hard het hart van Tom werkelijk is. Of kan zijn. Hard hart, Ish Ait Hamou Manteau, februari 2014, 160 pagina’s, paperback. Prijs: 15 euro. ISBN: 9789022328965