Recensie: Happy Cube puzzelkubussen

De Happy Cubes zien er eenvoudig en simplistisch uit. Het is een foam plaatje, waar je puzzelstukken kunt uitdrukken om zo een kubus te vormen (en weer terug, je hebt dus twee puzzels in één). De puzzels, vervaardigd uit foam, lijken dan ook niet veel om het lijf te hebben. Maar: schijn bedriegt! Want de puzzels blijken lastiger dan je in eerste instantie zou verwachten.

Gelukkig zijn er een aantal moeilijkheidsgraden. Niet alleen in series, maar ook bestaat iedere serie uit zes verschillende puzzels. De meeste puzzels laten zich maar op een enkele manier oplossen. In de eerste serie (little genius) valt dat nog mee. Er staat een plaatje op ieder puzzelstuk, zodat je al weet wat de buitenkant is. Dat is al een behoorlijk groot voordeel! Ook zijn de meeste stukken identiek, zodat je weinig fouten kunt maken. Met nadruk op weinig.

Een stapje hoger volgen daar Happy Cube, Profi Cube, Marble Cube. Iedere serie is weer een stapje moeilijker, waarbij de Marble Cube de topper is: deze puzzel bestaat uit symmetrische stukken, die allen asymmetrisch zijn. En er is dan ook maar één echte manier om deze puzzels op te lossen. En wat blijkt? Meestal blijkt het laatste stukje niet te passen… typisch, maar waar. Een echte serie hersenkrakers!

Het voordeel van deze Happy Cube kubussen is dat het eerlijke puzzels zijn. Er komen geen trucjes aan te pas, geen handigheidjes, geen bijzondere verrichtingen die je kunt doen om de puzzel ineens te laten kloppen. Neen, je hebt eenvoudigweg zes stukjes, die op één of andere manier in elkaar moeten passen. Als kubus, maar ook in hun plateautje. Wat erg leuk is, is dat je een aantal kubussen met elkaar kunt combineren. Zo kun je hele bouwwerken opbouwen door de verschillende versies met elkaar te combineren. Voor kinderen en volwassenen blijkt de uitdaging meer dan realistisch: het is en blijft een kwestie van proberen, en proberen de kubus als geheel te zien.

Naast de losse puzzels zijn er ook doosjes verkrijgbaar met daarin de zes verschillende kubussen per niveau, maar ook speciale giftboxen, waarin de puzzels in groter formaat zitten, samen met een handig boekje vol ideeën en uitdagingen. Dan weet je zeker dat je je niet snel zult vervelen.

Happy Cube
6-pack: 14 euro, XL giftbox: 25 euro
Leeftijd: vanaf 5 jaar, afhankelijk van niveau