Recensie: Handletter schetsboek

handletter schetsboek

Ben jij al bezig met handletteren? In eerste instantie dacht ik altijd dat het meer voor meisjes/vrouwen was, maar zeg nu zelf: een slordig handschrift is toch best wel een afknapper, niet? En bovendien – mocht je in een café of restaurant werken – hoe cool is het om van die trendy krijtborden te kunnen schrijven? Ik zelf gebruik regelmatig glasstiften om de ramen te decoreren. Bijvoorbeeld als er een verjaardag is. Supergaaf – en heel persoonlijk. Naast een aantal boeken over handletteren die je de basis uitleggen, zijn er ook een paar boeken die een stapje verder gaan. Zoals het handletter schetsboek, dat hier voor me ligt.

Projecten

In dit boek staan niet alleen een aantal verschillende lettertypes die je kunt uitproberen, maar ook een aantal gedecoreerde sets. Lettergroepen die je vaker gebruikt, met name in Engelse teksten. Want laat ik dat meteen voorop stellen: dit soort boeken lenen zich niet bepaald voor het betere vertaalwerk: alle teksten en posters die in dit boek staan vermeld zijn gewoon in het Engels. Gelukkig zijn het heel algemene kreten, zoals Merry Christmas to you, of Hello Summer, I’ve been waiting for you, maar toch: het is allemaal Engels. En dat is wel jammer, want de indrukwekkende projecten op die pagina’s zijn wat minder makkelijk toepasbaar in Nederlandse plekjes.

Letters vormen

Gelukkig staan er ook genoeg los geschreven alfabetten in, waarbij iedere letter een kunstwerkje op zich lijkt. Zo kun je natuurlijk je eigen projecten bedenken en uitvoeren. Laat je daarbij vooral inspireren op de vele posters die in het boek staan – die je ook direct op de pagina ernaast kunt nabootsen. De projecten omvatten telkens 1 volle pagina. De pagina daarnaast voorzien van een rasterpatroon, zoals je die ook wel kent van een bullet journal. Handig, maar het was nog handiger geweest als dat puntenpatroon ook op de pagina ervoor te zien was!

Recensie over Handletter schetsboek

Een heel prettig boek om je kunsten op uit te proberen, maar met een paar kleine kanttekeningen. Ten eerste zijn de teksten in het Engels (geen onoverkomelijk probleem, maar wel jammer) en ten tweede is het jammer dat het puntjespatroon niet op de brontekening staat! Verder zijn het mooie, creatieve projecten waar je zeker wat mee kunt.

Handletter schetsboek,
Uitgever: BBNC uitgevers, 128 pagina’s, paperback.
Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789045321097. Prijs: 12.50 euro.