Recensie: Handboek kleding maken, Alison Smith

handboek kleding maken

Heb je de smaak helemaal te pakken als het gaat om breien en haken? Dan moet je zeker een keer aan de slag een naaimachine. Dan hoef je niet ineens een heel kostuum te maken en een extra kledingkast te kopen, maar ook bestaande kleding veranderen of aanpassen. Is je broek te lang of te ruim, moet je bloes net wat ingemaakt? Dat is allemaal in een handomdraai geregeld.

Daar blijft het echter niet bij, want het boek ‘Handboek kleding maken‘ doet zijn naam eer aan. Je leert ook zelf hoe je kleding maakt. Het boek is daarbij een absoluut handboek. Het begint natuurlijk bij de basistechnieken, en wat je nodig hebt (de materialen, hulpmiddelen en apparatuur), maar leert je ook alles over de verschillende stofsoorten. Een nuttig begin om je kledingmaak-carrière te starten, want kennis van de technieken en materiaken zijn natuurlijk onmisbaar! Daarna volgen patronen en technieken van 31 verschillende kledingstukken (rokken, jurken, broeken, bloesjes en jasjes), alle in de damesmaten 34-52, die je eenvoudig kunt maken. De bloesjes en jasjes zijn daarbij van een klassieke snit, maar met eenvoudige aanpassingen helemaal bij deze tijd te brengen.

Daarnaast bevat dit zeer praktische en volledige handboek honderden stap-voor-stapinstructies (met foto’s en tekeningen): niet alleen hoe je details als coupe-naden, paspelzakken, revers of ritssluitingen maakt, maar ook hoe je complete kledingstukken kunt naaien of bestaande favoriete kleren eenvoudig kunt aanpassen aan je eigen wensen. Handboek kleding maken is een geweldig boek voor iedereen die graag alle basistechnieken bij elkaar wil hebben als naslagwerk, maar ook voor iedereen die juist wil beginnen met het maken van haar eigen kleding. Weer een topboek in de serie Handboeken!

Handboek kleding maken, Alison Smith
Gottmer, februari 2013, 320 pagina’s, hardcover.
Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789023013648