Recensie: Handboek dieren tekenen, Christopher Hart

Als je kijkt naar tekenfilms en strips zijn er een paar tekenaars en illustratoren die er direct uitspringen. Maar er zijn natuurlijk heel wat meer mensen die indrukwekkend kunnen tekenen: zoals Christopher Hart. Hij heeft al heel wat boeken op zijn naam staan die je beter leren tekenen. In het Handboek dieren tekenen gaat het om een heel specifiek onderwerp: dieren. Maar voor wie is dit boek nu eigenlijk geschikt, en wat ga je allemaal leren?

Basis

Waar Christopher Hart zo bekend om is, zijn zijn eenvoudige manieren om kennis over te brengen. Dat merk je niet alleen in de manier waarop het boek is geschreven (er staan namelijk bijna geen woorden in) maar ook op de manier waarop hij tekent. Met een paar gerichte lijnen zie je eigenlijk al precies wat voor dier hij probeert te tekenen. En dat is precies wat je wil! Als je een zebra tekent, wil je natuurlijk niet dat mensen denken dat het een koe is. Of een kat. Hij laat je in zes plaatjes per dier zien hoe je een herkenbaar dier tekent. De basis is overigens steevast een heel eenvoudige basisvorm, die je in iedere stap verder uitbreid.

Dynamisch

Hoe je een dier tekent, en dan bedoel ik de houding waarin het dier zich begeeft, is tekenend voor het karakter van het beest. Een haai zwemt kronkelend vooruit, een goudvis is sierlijk, een hagedis heeft een lange, smalle staart. Die onderdelen moet je benadrukken, en dat doe je door het beest in een bepaalde houding te zetten. Dát leer je niet in dit boek, maar in de dieren die je leert tekenen komt juist die dynamische houding wel tot zijn recht. Je leert dus niet de dieren van opzij of recht van voren tekenen, nee, je tekent ze in actie, in een coole houding! Dat heeft je resultaten meteen een extra boost. Een beetje schaduw erbij, en je tekening is helemaal af.

Ga direct naar Handboek dieren tekenen, Christopher Hart op BOL.com.

Recensie over Handboek dieren tekenen, Christopher Hart

Dit boek is echt briljant voor iedereen die herkenbare dieren wil leren tekenen. Of je nu jong bent of oud. In zes duidelijke tekeningen zie je hoe de dieren worden opgebouwd. Het is dan meteen aan jou om die tekeningen na te bootsen. En ja, dat zal in het begin een stuk moeilijker gaan dan na wat oefening, maar met deze heldere lijnen en grove vormen zal iedereen zien dat je een orang-oetang hebt getekend, en geen gorilla. Dat is toch een hele prestatie, niet?

Titel: Handboek dieren tekenen, Christopher Hart
Uitgever: Deltas
Aantal pagina’s: 144