Recensie: Haas in de stad, Annemarie Bon

Als je de boeken van Haas al eens gelezen hebt, dan ben je al een beetje bekend met al zijn vrienden. Samen met Mol, Uil, Kip, Rat, Big, Stinkie en meer beleven ze de leukste avonturen. En dat avontuur wordt nu wel een heel stuk groter, als alle dieren van het bos een prijs gewonnen hebben. Ze mogen naar de stad! Eenmaal in de stad lijkt het erop dat ze eens flink in de maling zijn genomen. Ze hebben geen prijs gewonnen, maar niet goed hebben gekeken naar een reclamefolder.

Gelukkig besluiten de dieren dat ze er het beste van maken. Maar ze weten helemaal niets van de stad, dat blijkt al snel. Ze hebben echt geen enkel idee wat ze kunnen tegenkomen in een stad. En alle dieren hebben een heel ander idee van wat ze willen doen. De een wil gaan winkelen, de ander wil een museum bezichtigen, naar de bibliotheek en nog veel meer. En dus besluiten alle dieren hun eigen weg te gaan, en terug te komen om een bepaalde tijd. Maar zullen alle dieren wel op tijd terug zijn?

En dus beleef je een flink aantal avonturen, want alle dieren gaan hun eigen kant op. De dieren komen veel nieuwe dingen tegen – bij sommige dingen zijn ze heel erg bij en trots, van andere worden ze verdrietig of boos. Het is allemaal zo moeilijk in een grote stad – heel anders dan in hun eigen, vertrouwde bos. Een geweldige serie avonturen, naast de ontdekkingsreis van de grote stad!

Haas in de stad is een geweldig leuk voorleesboek voor kinderen, zowel voor kinderen die al in een stad woont, maar ook voor kinderen die de stad zien als een echt uitje, die er nog maar weinig zijn geweest. Annemarie Bon heeft weer een leuke serie avonturen bedacht, waar kinderen zich lekker in kunnen verliezen. De typische tekeningen van Gertie Jaquet maken de verhalen helemaal af, en laten goed zien hoe het er bij de verschillende dieren aan toe gaat.

Haas in de stad, Annemarie Bon

Illustrator: Gertie Jaquet
uitgeverij Moon, 92 pagina’s, hardcover.