Recensie: Grudge match, Warner Bros

grudge matchRobert De Niro en Sylvester Stallone spelen in de film Grudge Match twee oude bokskampioenen. Ze hebben eens tegen elkaar gestreden, zo’n 30 jaar geleden. Daar bleken ze bijzonder aan elkaar gewaagd te zijn, waarbij Stallone (Henry ‘Razor’ Sharp) uiteindelijk won. De Niro (Billy ’the Kid’ McDonnen) wilde een rematch, en die stond ook op de planning. Maar toen gebeurde er iets verschrikkelijks: Billy ging met Henry’s vriendin naar bed. Tja, en dan houdt het wel op. Henry Nu, dertig jaar later, zijn beide boksers een heel ander leven toebedeeld. Billy is autohandelaar en heeft een kroug, zuipt als een ketter en houdt er een losbandig leven op na. Henry is single, is net ontslagen en draagt zorg voor zijn oude coach. En dan staat Dante Slate Jr. op de stoep, zoon van de boks-agent Dante Slate, die de match 30 jaar geleden heeft geregeld. Hij wil de twee inhuren voor een computerspel, om hun bewegingen en stemmen op te nemen. Uiteindelijk loopt die ontmoeting heel anders uit: de twee slaan de boel kort en klein. Tijd om het naar de boksring te trekken: tijd voor een allesbeslissende wedstrijd tussen twee dinosaurussen! Henry haalt zijn oude coach uit het verzorgingstehuis, waar hij zich knap beroerd voelde. Billy laat zich trainen door een bekende sportschool, maar die taak wordt al snel overgenomen door zijn zoon. Een zoon waarvan hij niet wist dat hij hem had, een zoon van ongeveer 30 jaar oud. Ja – jij mag even rekenen! Ook Hendry’s ex-vriendin verschijnt ten tonele, en mengt zich in het leven van beide mannen. Een flinke discissue barst los, met veel korte zijverhalen. Grudge Match is dan ook zeker niet zo maar een boksfilm. Sterker nog: erg veel gesport of gebokst wordt er niet! Het zorgt wel voor leuke stukjes film, waarin de beide mannen een beetje in vorm worden gekneed, maar het draait vooral om de lange en pijnlijke geschiedenis tussen deze twee mannen, en hoe ze daar allebei op een totaal andere manier mee om gaan. Grudge Match is een wonderlijke mix tussen een feelgood film, een boksfilm, een becoming-of-agefilm en zelfs een vleugje romantiek. Vermakelijk, dat zeker, en gegarandeerd een leuke filmavond op de bank met twee spelers die weten hoe ze een rol moeten neerzetten. Grudge match, Warner Bros
Tijdsduur: 117 minuten, Actiefilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 18 euro), Blu-ray (ca. 22 euro)