Recensie: Grote gedachten, verhalen over filosofie, Janny van der Molen

9789021672250 grote gedachten

Filosofie is een heel abstract en vaag begrip voor de meeste mensen. Terwijl iedereen het toch beoefent, op welke manier dan ook. Vooral kinderen kijken met open ogen naar de wereld om hen heen, en stellen de meest wonderlijke vragen. Daar moet je ze zeker in vrij laten, want hoe vreemder de vragen, hoe meer ze te weten komen over de wereld om hen heen.

Het boek Grote gedachten, verhalen over filisofie vertelt over de lessen van een docent filosofie, meneer Swart. Een nonchalante man, die liever vertelt en de leerlingen tot denken aanzet dan dat hij in het klaslokaal blijft om uit een boek te lezen. Hij neemt zijn klas dan ook keer op keer mee op ontdekkingsreis. Soms naar het schoolplein, soms naar een veldje, soms in een klas. Boeken komen echter zelden te pas aan zijn lessen, hij leunt meestal op de creatieve breinen van zijn leerlingen en de geschiedenis en lering van de filosofen van weleer. Iedere les komt hij met een andere filosoof aan, en vertelt op een duidelijke en leuke manier over de belangrijkste lessen van de betreffende wijsgeer.

Dat alleen al maakt het boek belangrijk en leuk. De manier waarop de kennis wordt gedeeld met de klas. Daar omheen maakt de klas natuurlijk van alles mee, en zitten er heel wat leuke typetjes in de klas: een wijsneus, een luiaard, een coole gast, en zo nog wat meer echte typetjes. Leuker is echter dat de kinderen de kennis en vragen die in de klas gesteld worden meenemen naar hun eigen leven, en daar proberen toe te passen. De kinderen gaan echt nadenken over hun leven en de samenleving waarin ze leven.

Grote gedachten, verhalen filosofie doet me een beetje denken aan De wereld van Sofie, maar dan met oudere kinderen en in een echte schoolsituatie. Daardoor zit er meer vaart in het verhaal, alsook een stuk meer structuur. Het boek is erg leuk en vlot geschreven, en leest snel weg. Meneer Swart krijgt misschien wat veel eer voor zijn manier van lesgeven (en wordt om een of andere reden niet op zijn vingers getikt omdat hij alle kinderen zonder toestemming mee buiten het schoolterrein neemt) maar dat doet aan het verhaal niets af. De filosofen worden netjes behandeld, de essentie van de lessen komen duidelijk naar voren. Een aanrader voor alle kinderen, want voor dit boek zijn geen grenzen.

Grote gedachten, verhalen over filosofie, Janny van der Molen
Ploegsma, maart 2014, 256 pagina’s, hardcover.
Prijs: 24,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789021672250