Recensie: Grimm, seizoen 4

grimm seizoen 4 Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: voordat ik deze serie ging kijken was ik bijna aan het einde van seizoen 1 op Netflix. Maar recensies gaan voor, en dus maakte ik een flinke sprong in de tijd door meteen met het vierde seizoen te beginnen. Wat direct opvalt is de enorme vaart waarin het verhaal verder is gegaan en zich heeft ontwikkeld: waar het eerste seizoen van Grimm vooral ging om Nicks ontdekkingsreis in de wereld van Grimm-zijn en de bovennatuurlijke Wesen die er op de wereld rondlopen, heeft hij die kracht namelijk aan het einde van seizoen 3 verloren. Blijkbaar, want dat is de eerste scène die je ziet in de flashback van de eerste aflevering van seizoen 4. Wat wel vertrouwd aanvoelde was het aantal karakters dat in de serie is gebleven: Nick is nog steeds bij Juliette, maar heeft dikke minpunten te scoren door in de val van hun aartsrivaal, de heks (sorry: Hexenbiest) Adalind. De jonge Grimm Trubel zorgt voor heel wat heisa als ze een Wesen onthoofd terwijl die haar aanvalt. Daardoor speelt ze zichzelf behoorlijk in de kijker bij de Wesen, die toch een haat-liefdeverhouding hebben met de Grimms – veel Grimms proberen alle Wesen namelijk te doden, goed of slecht. De rode draad in het verhaal is echter de samenwerking tussen de verschillende Wesen, Nicks verlies van zijn Grimm-krachten en de machtsspelletjes die er onder oude geslachten van Wesen gespeeld worden, met hoge inzetten. Vooral het ontbreken van Nicks vaardigheid om Wesen te zien speelt in het begin grote parten, tot ze hulp krijgen uit een onverwachte hoek. Grimm is een geweldige serie voor fantasyliefhebbers, en het vierde seizoen doet daar nog een schepje bovenop door de toevoeging van een nieuwe losse flodder, in de vorm van de rebelse Trebel. De link naar de Duitse Grimms is vooral te merken aan de Duitse benamingen van de Wesen, die soms wat vlotjes en ver-amerikaanst worden uitgesproken. Jammer, die nadruk in de eerste serie gaf het net wat meer charme. De gevaarlijke Wesen zijn hun opmars naar het noordwesten aan het maken en vergt het alle energie en kracht van Team Grimm om Portland veilig te houden. Bekijk alle 22 spannende afleveringen nu in een keer. Grimm, seizoen 4, Universal Pictures
Tijdsduur: 22 afleveringen, Fantasy. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray