Recensie: Granny apples, Productief

Een spannende race om de meeste appels te verzamelen. Tel zo snel mogelijk de hele en halve appels op en roep het juiste aantal. Pas op voor de worm en appeltaart die appels wegkapen. En vergis je niet, anders ben je de helft van je appels weer kwijt!!! Inclusief recept voor Oma’s appeltaart.

Het leuke en vrolijke spel Granny’s apples vergt nog al wat van de rekenvaardigheid van de spelers. Het hangt daarom ook volledig af van de rekenvaardigheid vanaf welke leeftijd het te spelen is. Het gaat hier om optellen en aftrekken, niets meer en niets minder. Met een aantal leuke en vooral ook logische uitzonderingen die de grootste invloed hebben op het spel. Hoe gaat het in zijn werk? Er is een mandje, met daarin halve appels. Aan de ene kant ziet de appel er uit als appel, aan de andere kant (het ‘snijvlak’, zogezegd) staat een plaatje. Het mandje wordt omgeschud, waarna je zo snel mogelijk de appels moet tellen. Komt een appel op zijn mooie kant naar boven, dan is hij 1 punt waard. Zie je het kroosje, dan heb je een halve appel. Een plaatje van een appeltaart geeft een aftrek van 2 punten, een worm 1 punt, tenzij er een vogel is, die neutraliseert de worm dan weer… De gene die als eerste alle punten bij elkaar heeft opgeteld mag de totale waarde roepen. Klopt het, dan krijg je het aantal punten in appelfiches. klopt het niet, dan moet je de helft van de tot dan gespaarde punten inleveren. Ja, het leven van een appelboer is hard!

In de praktijk blijkt het een ontzettend leuk spel te zijn, wat nog al wat competitiviteit oproept. iedereen wil namelijk de beste zijn, en bij dit spel blijken de beste rekenaars niet direct de beste spelers te zijn. Het gaat namelijk ook om het toepassen van de uitzonderingen, en da’s toch weer net een andere tak van sport! Hierdoor heb je in een gemengd verband toch vaak een eerlijke competitie, waarbij beide partijen hun vaardigheden verder aanscherpen. Ideaal voor een leerzaam bezigheidje, dat bovendien erg gezellig is. De vraag is alleen: wie neemt er de appeltaart mee?

Granny apples, Productief
Prijs: 14,99 euro. 2009. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2/6. Speltijd: ongeveer 15 minuten.