Recensie: Gran Hotel seizoen 2, box 1

gran hotel Gran Hotel is misschien nog niet zo heel erg bekend in Nederland, maar zeker de moeite waard om te kijken. Je zou het kunnen benoemen als het Spaanse antwoord op series ans Mr. Selfridge of Downtown Abbey. Het speel af in het begin van de twintigste eeuw, met een groots en chique hotel als achtergrond. Verwacht dus een reis terug in de tijd, veen authentieke voorwerken en vervoersmiddelen, mooie kostuums en een ietwat stijven communicatie met elkaar. In het aristocratische luxehotel is namelijk vrij weinig tijd voor veel lol en vertier, iedereen moet in het gelid lopen en zich naar behoren gedragen. Maar ja: zet een hoop mannen en vrouwen bij elkaar en je kunt natuurlijk wachten op de nodige romances die zullen ontstaan! Zo zijn de twee hoofdrolspelers, de pientere kelner Julio en dochter-van-de-eigenaar Julia stiekem verliefd op elkaar, zoals je had kunnen verachten na het eerste deel, maar hebben een hindernis in de vorm van Julia’s nieuwe man. Trouwen met een kelner was natuurlijk not-done. En hoewel de twee in het begin van de serie nog een beetje koel tegenover elkaar staan laait het vuur al snel op… en blijven om elkaar heen draaien als een stel verliefde pubers. In het tweede seizoen van Gran Hotel draait het om Andrés, die een mysterieus ongeluk heeft gehad. Julio vermoed echter dat er meer aan de hand is dan een gewoon ongeluk, en besluit op onderzoek uit te gaan. Daarbij dachten ze de hulp te kunnen verwachten van de ervaren rechercheur, maar die is tot zijn grote schrik gedegradeerd tot eenvoudige politieman… Intussen heeft Belén, één van de kamermeisjes, nog steeds een brief waaruit blijkt dat haar echtgenoot de ware erfgenaam was van het fortuin van de familie Alarcon. Zij wil het bewijsstuk zo snel mogelijk overhandigen aan de politie, voordat weduwe Doña Teresa het kan vernietigen… Die wil alle rijkdom namelijk liever voor zichzelf! Gran Hotel seizoen 2, box 1, Just Film
Tijdsduur: 14 x 45 minuten, Serie. Verkrijgbaar op: DVD