Recensie: The Good Wife, seizoen 4

The Good Wife, waarmee wordt Alicia Florrick bedoeld. Deze knappe vrouw is moeder van twee kinderen en vrouw van Peter Florrick, die in deze serie weer druk bezig is met zijn politieke carrière. Al vanaf de eerste aflevering is hij druk bezig om campagne te voeren en zijn plekje te veroveren. Daarbij wordt natuurlijk heel wat vuil opgehaald, en de mogelijke scheiding tussen hem en Alicia vormen daar een onderdeel van. Peter heeft namelijk nog al wat buiten de deur gescharreld, en daar was Alicia – terecht – niet zo van gecharmeerd. Nu Alicia en Peter tijdelijk uit elkaar zijn, moet Alicia zelf weer voor een inkomen zorgen. Na 13 jaar zoekt ze weer een plekje als advocaat, en vind die bij de firma waar haar oud-studievriend Will Gardner partner van is. Alicia (The Good Wife) wordt overigens niet door hem ingewerkt, maar door een andere partner van de firma, Diane Lockhart. Maar hoe lang de firma nog moet bestaan, dat is de vraag: op dit moment zijn ze financieel noodleidend, en vanaf de eerste aflevering staan ze onder begeleiding van een financieel adviseur. Die twee rode draden (de politieke carrière van Peter en de advocaat-carrière van Alicia) zijn heel erg belangrijk tijdens deze serie. De zelfstandigheid van de mondige Alicia is kenmerkend, maar er gebeurt natuurlijk heel wat meer in de serie. Zo heeft de onderzoekster van de firma waar Alicia werkt, de sterke vechtersbaas Kalinda Sharma ook een heel belangrijke rol, waarbij ze weer contact krijgt met haar foute ex-man. Ondanks het feit dat dit het vierde seizoen is, zit je snel in het verhaal. De karakters worden nauwelijks voorgesteld of geïntroduceerd, maar de rollen en positie van de personages zijn al snel bekend. Het is een dynamische serie, met spannende momenten en af en toe wat humor. Het leuke is dat de verschillende personages niet echt zwart-wit zijn, maar allen hun sterke en zwakke punten krijgen. Ze zijn en blijven heel menselijk, en dat is waarschijnlijk de grote kracht van The Good Wife. The Good Wife, Universal Pictures
Tijdsduur: 919 minuten, Dramaserie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 35 euro)