Recensie: Gods verhaal, jouw verhaal voor kleuters, Max Lucado

gods verhaal, jouw verhaal

De bijbel vertellen aan kleuters is een flinke uitdaging. De schrijver Max Lucado heeft met Randy Frazee in dit boek de handen ineen geslagen met illustrator Josée Masse om dit mooie boek te schrijven. Het vertelt in een notendop de essentie van de bijbel, perfect aansluitend op de belevingswereld van kleuters. De verhalen zijn makkelijk geschreven, laten overbodige details achterwege en houden het verhaal helder, en duidelijk. De verhaaltjes zijn in een minuut of vijf te lezen.

De verhalen omvatten zowel het Oude Testament als het Nieuwe Testament. Als je er snel doorheel kijkt, zie je dat de grote lijn van het plan dat God met de mensen had gevolgd wordt. De schepping, de verkiezing en beloften aan Abraham en natuurlijk het leven van Jezus. Allemaal verhalen waaruit blijkt dat God een groot verhaal te vertellen heeft. Een verhaal waarin ook wij een rol spelen. Een klein nadeel zijn de sprongen die het boek soms maakt: de verschillende verhalen zijn nagenoeg los van elkaar te lezen.

Om kleuters te leren dat God ook bij hun leven betrokken wil zijn, sluit elk verhaal af met een uitspraak en een vraag die past bij hun belevingswereld. Zo wordt er een koppeling gemaakt tussen het gelezen bijbelverhaal en het leven van de kleuter zelf. Daarbij komt God en Jezus wel een stuk prominenter naar voren, en tilt het verhaal soms naar een wat te religieuze stap. Logisch van een bijbel als deze, maar afsluiters als “God wil ook jou vergeven, als je Hem jouw fouten verteld” hebben vaak een flink belerende ondertoon. Een minpuntje van het verder erg leuk geschreven boek! Maar ook een minpuntje dat makkelijk te omzeilen is: de grote citaten zijn eenvoudig over te slaan.

Gods verhaal, jouw verhaal voor kleuters, Max Lucado
Ark Media, oktober 2012, 144 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789033832055